2023. február 27., hétfő

Gombás táska tk liszttel. Tojásmentes

 

Változnak az idők. Itt még arról írtam, hogy a zsírmájam gyógyulásakor az olaj helyett inkább vajat vagy zsírt ajánlottak. Most viszont a koleszterin lett rossz. Csak kicsit emelkedett az érték, de kaptam gyógyszert. Az első három hónapban javult egy kicsit, a májam is bírta a kúrát. A következő laboreredmény azonban enyhe romlást mutatott, az orvos diétát is javasolt, majd a következőnél már jóval 7 fölé emelkedett az érték, ami egyértelműen a magas kategória. Beutalót kaptam a belgyógyászatra, de nálunk most éppen nincs, így hát diétába fogtam. Mellőzni kellene a húst, tejet, tojást, zsiradékot. Inkább olajjal főzzünk!-javasolták.😊

Már eddig is hallottam a teljes értékű növényi étrendről, úgyhogy kihoztam a könyvtárból egy könyvet, de nem győzött meg, mert a szerző őszintén bevallotta azért, hogy B vitamint azért szedni kell. Javasolt még az Omega 3 zsírsav és a jód is) Ebből én megértettem, hogy ez sem megoldás. Valami józan középút a megfelelő, és sokkal több mozgás. Eddig is voltak húsmentes napjaink, de alapjában véve én nagyon szeretem a húst. Bár igazat kell adnom annak, aki azt mondta, hogy valójában nem is biztos, hogy a húst kívánjuk, csak azokat az ízeket, amelyeket megszoktunk. Ezeket pedig babból, lencséből, csicseriborsóból is elő lehet állítani. Igaz. Van is a blogon lencsefasírt, lencsepite, babtorta, Szóját is beiktattam már rántva, pörköltnek. (receptekért katt a kék szövegre)
Lencsepite
Gombás ételek is szerepelnek. Töltve, pörköltnek, feltétnek.
Citromos gomba
Most ezt a sort bővítettem ezzel a gombás táskával. Tésztabatyuhoz való eszközt használtam, de mégsem akartam gombás tésztabatyunak elnevezni. Táska. Jó név ez.
Hozzávalók:
-tészta:
20 dkg finomliszt
30 dkg teljes kiőrlésű liszt
1 teáskanál só
(1 mokkáskanál bors)
2 dkg élesztő
pici cukor
2,5 dl tejföl
1 teáskanál útifűmaghéj+1 dl víz
15 dkg margarin
-töltelék:
1/5 kg gomba
1 hagyma
olaj
só, bors
Elkészítés: 
A cukorral felfuttatjuk az élesztőt. Az útifűmaghéjat elkeverjük a vízzel, hogy jól megduzzadjon.  A száraz anyagokat habverővel összekeverjük. Elmorzsoljuk benne a margarint. Mélyedést készítünk, és beleöntjük a folyékony anyagokat. Jól összegyúrjuk. Pihentetjük, amíg elkészítjük a gombát. A hagymát kis kockákra vágjuk, és egy kevés olajon megdinszteljük. A gombát megtisztítjuk, és nem szoktam lehúzni a héját. Kisebb szeletekre vágjuk, rádobjuk, fűszerezzük, és addig pároljuk, amíg elfövi a levét. Hűtjük. A tésztát ketté osztjuk, és az egyik felét kb 2 mm vastagra kinyújtjuk. Köröket vágunk belőle a képen látható módon. 
 Megfordítjuk a formát, beleemelünk egy kört, és mindegyikbe teszünk egy kis gombás ragut, és összenyomjuk a formát.

 Én egy nagy gáztepsit töltöttem meg velük. Hideg sütőbe toltam, 200 fokon szép pirosra sültek. Mivel nincs tojás a tésztában, nem is kentem meg vele. Kis tejfölt használhatunk.


 A többiből pogácsa készült sajttal megszórva. Hasonló pogácsarecept itt.

Bibliás elmélkedés:
Elkezdődött a böjti időszak. Az oldalsávban olvashatnak egy beszélgetést, melyben a Szabad Föld című újság riporterének válaszolgatok a böjttel kapcsolatban. Tisztulhat a lélek is a böjttel. Szegény szeretett volna többet hallani a húsmentes étkezésről, de én kötöttem az ebet a karóhoz, hogy elsősorban lelki értelemben kell böjtölnünk. Mintha az egyház az elmúlt két évezredben teljesen eltévesztette volna az irányt. Bár még mindig azt gondolom, hogy a böjt imádság nélkül csak fogyókúra. Lemondással gazdagodni című írásomban elmondom, hogy miért nem működött nálam eddig az ételmegvonás: titkon mindig le akartam fogyni vele. Attól azonban, hogy nekem valami nem megy, vagy nem úgy, ahogy szokásos, még nem kell teljesen elzárkózni. A bibliai korban gyakran böjtöltek. Ilyenkor nem ettek semmit. Gondoljunk csak Jézus 40 napos böjtjére a nyilvános szolgálata előtt! Persze mi, emberek ennyi ideig nem tudnánk ellenni étel nélkül, de a hús-,tej-tojásmentes időszak igenis fontos lehet. A stollen receptnél írtam, hogy eredetileg ez nem egy ilyen gazdag sütemény volt, hanem bizony csak zabból, vízből, repceolajból és lisztből állt a 15. században. 
Ma már tudjuk, hogy a böjt egy méregtelenítő kúra is, amire igenis szüksége van a szervezetünknek. 
A böjtről, annak történetéről itt van egy hasznos igehirdetés. Számomra nagyon építő volt. 

4 megjegyzés:

  1. Nagyon finom lehet, ügyes vagy. Én is szoktam készíteni, húsosan, gombásan, májasan, burgonyásan,és zöldségesen is. Főleg a fodros kel, és az édes burgonya dominál a zöldségeknél, ezeket én egy tojással megkötöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is készülök majd többféle töltelékkel. Tojást most szándékosan nem tettem bele. Sokan allergiásak rá.

      Törlés
  2. Nagyon sajnálom, hogy problémáid vannak az étkezéseddel kapcsolatban, rossz lehet, hogy jól meg kell gondolnod, hogy mit ehetsz és mit nem....
    A gombás táskád viszont nagyon guszta lett, finom lehetett! Ilyen formám nekem is van, de valahogy ritkán használom, pedig nagyon praktikus.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen. Aranyos vagy, hogy aggódsz, de nem esik nehezemre. Az inzulin rezisztencia miatt már megszoktam, hogy óvatosan ehetek csak. Arra most viszont nem figyelek már annyira. Cukrosat még nem eszem, de a szénhidrátot nem számolom.Próbáld ki a formát, nem fogod megbánni. Már várom a jó receptedet! :)

      Törlés