2024. március 24., vasárnap

Spenót és más zöldek zöldcsütörtökre

 

 Olvastam, hogy nagycsütörtökön spenótot esznek bundás zsemlével. Receptet nem közöltek hozzá, azt sem, hogy hol, mert nem mindenütt ez az ebéd, de még volt egy fagyasztott paraj a mélyhűtőben recepttel, úgyhogy kipróbáltam. Ha finom lesz, megvan a nagycsütörtöki ebéd. Sajnos nem voltam megelégedve, mert hiába a jó márka, a spenóton rajta hagyták a szárát, ami eléggé idegesítő volt. Anélkül viszont finom lett volna, majd kipróbálom még friss spenóttal a napján. 

Hozzávalók:
40-50 dkg spenót

kis kocka vaj
2 gerezd fokhagyma
só, bors
tej (itt joghurt)
Elkészítés: A spenótot kiolvasztjuk. Egy serpenyőben összekeverjük a hozzávalókat a tej (joghurt) nélkül. Kicsit együtt pirítjuk, majd felengedjük a tejjel (joghurttal), és összeforraljuk. 


Nagycsütörtökről annyit kell tudni, hogy a húsvéti ünnepkör része, nagypéntek előtti nap. 2000 évvel ezelőtt ezen a napon volt az úrvacsora, amikor Jézus elbúcsúzott a tanítványaitól, és kiosztotta az úrvacsorát, amellyel azóta rendszeresen élnek a keresztyének. Ilyenkor arra emlékezünk, hogy Krisztus meghalt helyettünk. A falat kenyér a megtört teste, a korty bor pedig a kiontott vére. Jelképesen.
Jézus megmosta a tanítványok lábát, hogy példát adjon arra, hogyan kellene szolgálnunk egymást. 
............
Nagy György András újságíró így ír a zöldcsütörtökről:
Úgy tűnik több tényező esett egybe: latinul a nagycsütörtök -egyik neve- "dies viridum", tehát a "zöldelők", azaz a feloldozottak, a már bűn nélküliek napja. (Utalás lehet Lukács 23 .31.-re: "Mert ha a zöldellő fával ezt teszik, mi történik a szárazzal") A német Gründonnerstagban megbújhat még a 'grinen' azaz 'sírni' ige is. Egyes területeken, így Galliában régen a Nagycsütörtök liturgikus színe a zöld volt (általában a fehér, innen, hogy más nyelveken Fehércsütörtöknek is mondják, az angolban viszont a lábmosást idézi az elnevezés). Az utolsó vacsora ételei, amúgy önmagukban is egy bonyolult szimbólumrendszer részei, amelyeket Jézus maga értelmez át. Illetve van egy nagyon gyakorlatias szempont, hogy a zöld étel az majd 100%-os valószínűséggel böjtös:-)) A terméshez annyit, hogy sok helyen ez volt a "könnyű munkaként végezhető" ültetés napja is - ugye gyakorlatban a jó időt ki kellett használni, illetve a kereszténység előtt a hitvilágban pl. a Demeter-Ceres típusok jelenítették meg a halált és feltámadást (Isten teremtés óta létező terve nem maradt rejtett)....
Itt olvashatnak Nagy György Andrásról a blogban
...................
Még több zöld étel:

6 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Köszi. Van még sóskafelfújt is, de ennyi elég.

      Törlés
  2. Remek ajánló zöldcsütörtökre, végig tudnám kóstolni mindet. A friss spenót az igazi, én sem szeretem a fagyasztott boltit. Tavasszal ha veszek spenótot, megfőzöm, majd bezacskózva teszem a fagyasztóba. Amikor megkívánjuk télen, akkor előveszem és készre csinálom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nincs is jobb a friss zöldségnél. Ma sóskát szedtem a telken. Leves lesz.

      Törlés
  3. Nagyon jó válogatás, én is szívesen végigkóstolnám. Spenótból leginkább főzeléket szoktam csinálni, de töltöttem már vele csirkecombot is, és tésztára is került egyszer.
    Boltit én soha nem veszek, unokanővéremtől szoktam kapni frisset, együtt szoktuk leszedni, és másnap már főzöm meg, aztán irány a mélyhűtő 😊.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, hogy ilyen lehetőséged van! Sóskánk nekünk is van.

      Törlés