2023. február 16., csütörtök

Ujjbegy süti.

 




Már régóta készülök erre. Mire végre elszántam magam, nagy meglepődésemre Huszárcsók néven is fut, ami egy régi magyar sütemény. A Váncza süteményes könyvemben is megvan a receptje. Olyan ez, mint amikor a tolófánkot curros-nak mondjuk, vagy az égetett tésztákat profiterol néven hagyjuk hódítani. Pedig a képviselőfánk is szinte ugyanaz. Azért mégsem akartam huszárcsók névvel közzétenni, nehogy valaki megbotránkozzon, pedig Valentin napkor (na, ezt is külföldről vettük át) talán éppen jó lenne. Igaz, hogy huszárok már nincsenek, de gondolhatunk a férjeinkre is ezzel a névvel. 
Kicsit változtattam az összetevőkön, mert újabban a koleszterinre is vigyáznom kell, és csökkenteni akartam a tojás felhasználást. Lényegesen olcsóbb is így. Az útifűmaghéj kiváló tojáspótló. Mindenkinek ajánlom. Frissítés:AAz eredeti címben az szerepelt, hogy tojásmentes, de tétévedtem. Csak az összegyúrás tojásmentes. Sajnálom.
Hozzávalók:
-tészta:
30 dkg teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
1 csomag sütőpor
csipet só
15 dkg margarin
1 evőkanál édesítő (vagy 10 dkg porcukor)
(mokkáskanál fahéj)
1 zacskó szárított citromhéj
2 teáskanál útifűmaghéj+10 evőkanál víz (vagy 2 tojás)
-máz:
1 tojásfehérje
5 dkg darált dió
Elkészítés: Az útifűmaghéjat összekeverjük a vízzel. A tésztához a száraz anyagokat összekeverjük, majd elmorzsoljuk benne a hideg margarint. A folyékony anyagokkal, és ha kell, egy kis vízzel összegyúrjuk. Nekem még 1 dl kellett hozzá. Hideg helyen kb fél órát hagyjuk pihenni, addig durvára vágjuk a diót. 

 

A tésztából két hengert formázunk, és késsel felszeleteljük.

Gömböket formázunk belőle, majd lelapítjuk.

Én egy lapos szedőlapátot használtam, hogy egyenletes legyen. A fehérjét kicsit felverjük, a sütiket megkenjük vele, és megszórjuk a dióval. Margarinozott tepsibe fektetjük őket, és elvileg ujjbeggyel kellene egy kis mélyedést nyomni beléjük, de én a klopfoló nyelét használtam.

Lehetett volna huszárosan egy kardot is beiktatni ezen a ponton, sajnos azonban nincs a készleten. Azért egy sornál az ujjamat használtam, hogy mégis autentikus legyen. 😊 180 fokra előmelegített sütőben 15-20 perc alatt megsül. Sülés közben sajnos kezdtek eltűnni a mélyedések, így kihúztam a tepsit, és rásegítettem. Tanulság: jó nagy mélyedést kell készíteni.
Van olyan recept, ahol már sütés előtt megtöltik lekvárral, de én feleslegesnek tartottam. Miután kihűlt, bármilyen lekvárral megtölthetjük. Én meggylekvárt használtam.  



Bibliás elmélkedés:
Hogyan válasszak párt? 
Anyukám 1924-ben született. Az akkori hölgyek körében nagy tisztelet övezte az állami alkalmazottakat: postásokat, vasutasokat, katonákat. Tetszettek neki a huszárok is, általában a magas férfiak, de különösen a szőke, kék szeműek. Aztán mégis egy alacsony, barna férfihez ment feleségül. Jósnőnél volt ugyanis, mert 30 felett már vénlánynak számított, és kíváncsi volt, hogy egyedül marad-e. Nevetve mesélte, mert nem vette komolyan, de az agya mélyén a tanács megmaradt, és vezette, amikor apu elkezdett neki udvarolni. 
A házasság nem lett igazán harmonikus. 
 Gyakran voltak nagy hallgatások, gyanúsítgatások. Milyen jó lett volna, ha anyu nem nevet a jövendőmondón! Minek ment akkor, ha nem vette komolyan? A szíve mélyén mégis komolyan vette. A Biblia, amit pedig ő még tanult, határozottan tiltja az ilyesmit. "Ha bemégy arra a földre, amelyet Istened, az ÚR ad neked, ne tanuld el azokat az utálatos dolgokat, amelyeket azok a népek művelnek. Ne legyen köztetek olyan, aki a fiát vagy leányát áldozatul elégeti, ne legyen varázslást űző, se jelmagyarázó, kuruzsló vagy igéző!
Ne legyen átokmondó, se szellemidéző, se jövendőmondó,
 se halottaktól tudakozódó." (5. Mózes 18.9-11.versek)
Isten ugyanis a jövőt nem fedi fel előttünk. Csak az Ő megkerülésével lehet bizonyos információkhoz jutni, de ez nagyon veszélyes dolog. Eszembe jut egy ismerősöm, aki azt olvasta a horoszkópjában, hogy súlyos beteg lesz. Tényleg beteg lett, és nem is gyógyult meg. Állandóan azt kereste pedig, hogy mikor mondja a jóslat, hogy meggyógyul. Végül nem bírta tovább, és öngyilkos lett. 
Lehet azt mondani, hogy az igei idézet Ószövetség, a mai korra már nem érvényes, az Újszövetség népének szabadsága van. Ez nem így van, mert Pál apostolról olvassuk, hogy találkozott egy jövendőmondó lánnyal, és kiűzte belőle a démont. (Apostolok cselekedetei 16.16-18) Utána pedig már nem tudott jósolni. 
"A titkok az Úréi." (5. Mózes 29.29.)
 Egy időben én is olvastam a horoszkópot, de amikor közeledtem Isten felé, és hallottam, hogy ez nem jó, abbahagytam. Előtte azonban több újságban ellenőriztem, hogy miket írnak. Mind mást mondott ugyanarra a napra. Szóval teljesen komolytalan is, de nem vicces. Jobb nem kacérkodni ilyesmivel. Istentől mindenképpen bocsánatot kell kérni, ha ilyesmiben benne voltunk.
A párválasztásról Dr. Pálhegyi Ferenc a következőket írta Keresztyén házasság című könyvében:
1. Elengedhetetlen, hogy ugyanaz legyen az útirányunk: a keskeny úton az élet felé, vagyis a társ elkötelezett keresztény legyen. 
2. Vállalnod kell a párral a közös igát. Ez közös imádságot, szolgálatot jelent.
3. Hozzád illő legyen...Összeilletek-e érdeklődésben, műveltségben, életcélban? 
4. El kell döntened, hogy minden körülmények között vállalod-e a párodat.
Szeretettel ajánlom ezt a videót, ahol a házaspár együtt maradt egy válság után.


2 megjegyzés:

  1. Nagyon szépek lettek a huszárcsókjaid 😊, és gondolom nagyon finomak is. Nekem inkább ez az elnevezés ismerős, bár még nem sütöttem meg, és nem is ettem, ha jól tudom 😊. Talán majd egyszer....
    Az elmélkedésed is tetszett, bár amit Édesanyáddal kapcsolatban írtál nem a legkellemesebb!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos nagyon sokan bedőlnek ezeknek a ma divatos irányzatoknak. Persze ezen már nem tudunk segíteni. A sütire meg már régóta készültem. Szerintem bármilyen tésztából készíthető.

      Törlés