2022. július 22., péntek

Rántott szójaszelet

 

Emlékszem, hogy gyakran kevertem szójagranulátumot a fasírtba, amikor a gyerekek kicsik voltak. Takarékossági megfontolásból, nem kifejezetten az egészség megőrzése volt a cél. Aztán valahogy elfelejtettem, pedig nem álltunk jól a költözés után sem. Akkor lett jobb a helyzet, amikor elkezdtem dolgozni. Most sokat hallunk az egészséges táplálkozásról, a húsfogyasztás mérsékléséről, ráadásul megjelent egy majdnem vegetáriánus személy is a családban, úgyhogy vettem szójaszeletet és granulátumot is. Nem volt egyszerű, mert a nagy üzletekben sem kaptam, végül a férjem hozott a Natura boltból. Ennyire kiment a divatból a szója? Vagy sokan allergiásak rá? Azt hallottam, hogy a tehéntej után a szója a legnagyobb allergén. Nekünk régen sem okozott problémát, és most is nyugodtan ehettük. Nagyon olcsó egyébként, és gazdag fehérje forrás. Egyszerű elkészíteni is. A szeleteket forró, fűszeres vízbe kell áztatni 30-120 percig. Én köztes megoldást választottam, és kb egy órát hagytam benne. Sót, borsot, őrölt gyömbért, curryt, rozmaringot, kakukkfüvet szórtam a vízbe.

 Aztán jól kinyomkodtam, és lisztbe, felvert tojásba, zsemlemorzsába forgattam,

és olajban kisütöttem. Persze más íze van, mint a húsnak, de nagyon finom volt. Melegen ajánlom mindenkinek. 

Hidegen is! 😊




Bibliás elmélkedés:
A húsevés tilalma régóta jelen van az emberiség történetében. Már  bibliai korban is szó volt erről. Mózes 3. könyve felsorolja, hogy milyen állatokat nem volt szabad megenni. Ezeknek a rendelkezéseknek azonban nem egészségügyi okai voltak, hanem az, hogy egyes állatokat szentként tiszteltek a pogányok, áldozatra használták. Isten nem akarta, hogy népe átvegye ezeket a szokásokat. Az Újszövetség is tiltja a vér vagy a fúlvaholt állatok fogyasztását, de szintén nem higiéniai okokból, hanem a pogány áldozatok tiltása miatt. "Legyetek szentek, mert én szent vagyok!" -mondja Isten. Minden más állatot azonban megengedett már Isten, amit árultak a mészárszékekben.(1. Korinthus 10.25.) Egyes keresztényeknek azonban nem volt elég az evangélium szabadsága, a tízparancsolat gyakorlati életre vonatkozó szabályrendszere. Hozzátettek még egy kicsit, vagy éppen elvettek belőle. Így jelentek meg a húsevést tiltók vagy éppen azok, akik egyes napokat különbnek tartották a másiknál. Az apostol ezt erőtlen hitnek tulajdonítja, de arra buzdít, hogy ne ítélgessünk, és senkire se akarjuk ráerőltetni a magunk meggyőződését. Inkább fogadjuk be őket, imádkozzunk értük, hogy Isten győzzön meg mindenkit az igazság felől. 
"Hiszen az Isten országa nem evés és ivás, hanem igazság, békesség és öröm a Szentlélekben." (Római levél 14. 17)
"Tehát akár esztek, akár isztok, mindent az Isten dicsőségére tegyetek."(1. Korinthus 10.31.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése