2022. május 10., kedd

Csalános krumpligombóc

 

Még soha nem ettem csalánt eddig. Teának sem készítettem, pedig a parókia kertben igazi, csuda csípős fajta termett. Apósom szovjet hadifogságban volt, a csalánleves mentette meg őket, mert sokféle vitamint és nyomelemet tartalmaz, és kiegészítették vele a sovány kosztot. A reformkonyhában előszeretettel alkalmazzák. Kíváncsiságból próbálkoztam vele én is. Kicsit édeskésnek éreztem az ízét, de egy próbát megér a látvány miatt is. Azt ígéri egy másik csalános recept, hogy a csípőssége elmúlik a hőkezeléstől, de én egy kicsit még éreztem főzés után is. 

Hozzávalók:
5 dkg csalán levele
fél kg hámozott krumpli 
1 tojás
20-30 dkg liszt
só, bors
-mártáshoz:
fél kg csiperke gomba (helyett konzerv)
1 nagy vöröshagyma
5 dkg vaj
2 dl főzőtejszín
1 evőkanál vágott petrezselyemzöld
1 evőkanál liszt
só, bors


Elkészítés:
Apróra vágjuk a vöröshagymát, megfuttatjuk a vajon, meghintjük a liszttel, felengedjük a tejszínnel, jól kiforraljuk, sózzuk, borsozzuk, és belekeverjük a konzerv gombát is. Ha frissből készítjük, akkor a hagyma pirítása után adjuk hozzá. Végül megszórjuk a zölddel.
A krumplit feldaraboljuk, enyhén sós vízben megfőzzük, áttörjük, kihűtjük. Összegyúrjuk a tojással és a liszttel. Nekem 20 dkg elég volt hozzá. A megmosott csalánt apróra vágjuk, és beledolgozzuk. Vizes kézzel gombócokat formázunk belőle, és bő sós vízben kifőzzük. Rászedjük a gombás mártásra, és tálaljuk. A Vidék íze  2018. tavaszi különszámából.



4 megjegyzés:

  1. Eleink bizony sok nehézséget átéltek,háborúkat,szegénységet,de enni akkor is kellett a családnak és felhasználtak minden fellelhető ehető dolgot.A csalán adta magát hisz kéznél volt,csak ügyeskedni kellett vele kicsit hogy ehető legyen.Akkor ezek kényszerből születtek,ma azt mondjuk,egészséges táplálkozás. :D Az apukám beszélt mindig a podlupkáról,amit az ő anyukája főzött.Ez nem volt más mint karalábé leveléből főzött főzelék.Ez a recept azért kicsit gazdagabb. Mindig örömmel,kíváncsisággal olvasom a receptjeidet és az igei elmélkedéseket is.Üdv. :Ági Csernusné

    VálaszTörlés
  2. Még én sem ettem csalánt, de jól néz ki, és biztos sok a jótékony hatása is van. A gombával finom lehetett.
    A tálad is nagyon szép!

    VálaszTörlés
  3. Gombócot még nem, de csalános palacsintát már ettem gyerekkoromban. Emlékeim szerint nagyon ízlett! :)

    VálaszTörlés
  4. Kedves anyu, Katalin, Verus! Elnézést kérek, hogy ilyen későn válaszolok, de nem voltam itthon, a telefonomról meg újabban nem tudok hozzászólni a saját blogomban. Van, ahol enged, van, ahol nem. Bizony, ami nekünk újdonság, az régen általános volt, és sokszor a szegénység vitte rá az embereket a fogyasztására. Aztán kiderült, hogy az az egészséges. A tálat anyósomtól örököltem. Nagy becsben tartom. Hogyan készült a csalános palacsinta?

    VálaszTörlés