2024. február 18., vasárnap

Zöld leves

 


Az előző receptben gyermekláncfüvet kevertem a salátába, és azt írtam, hogy még sohasem használtam ezt ételben. Ebben tévedtem, mert tavaly zöldcsütörtökre készítettem ezt a zöld levest, és elmentettem erre az évre, de teljesen elfeledkeztem róla. Az egy.hu-n találtam a receptet, és ezt írták róla: 

„Kiválogatván azokat a füveket, melyekből böjti levest akarsz főzni” – kezdi az 1840-ben kelt szakácskönyv a recept leírását, tudván, hogy a háziasszony vagy szakácsnő birtokolja a tudást, milyen füvek kerüljenek a fazékba. Az ibolyavirág is egy klasszikus összetevője a Németföldön kedvelt zöldcsütörtöki levesnek – amikor hagyományosan zöldet eszünk." 
Mivel már nálunk kinyílt az ibolya, a pitypang is zöldell, akár most is elkészíthető. 

Hozzávalók Halmos Mónikánál:
2 evőkanál olívaolaj
3 szál újhagyma
40 dkg burgonya
3 marék friss zöld a kertből: zsenge cickafark, útifű, százszorszép, mezei sóska, csalán, kerekrepkény, tyúkhúr, pitypang levelei vegyesen
1 csokor ibolyavirág
só, tarkabors
esetleg 1 dl tejföl
a tálaláshoz pirított zsemlekocka
Nálam a zöldek:

Zöldhagyma, két szál kapor, kis marék pitypanglevél (gyermekláncfű) és jégsaláta, egy marék sóska, egy marék madársaláta, két krumpli
Elkészítés: Az apróra vágott újhagymát az olívaolajon megpároljuk, hozzáadjuk a felkockázott burgonyát. Felöntjük 8 dl vízzel, megsózzuk és fedő alatt addig főzzük, míg a burgonya megpuhul. Után a felvágott zöldeket és a borsot keverjük bele. Főzzük egy kicsit. Botmixerrel selymesítjük. Tejfölt utólag tehet bele mindenki. 


Pirított zsemlekockákat szórunk rá, és ibolyát díszítésnek, de ezt is meg lehet enni. A szirmait legalábbis. A zöldje nem is finom. Én az ibolyát sokoldalúan szoktam felhasználni. Ide gyűjtöttem a receptjeit. 
Bibliás elmélkedés: 
Böjt kezdődik, ami fontos időszak a keresztyének életében. Húsvétra, Jézus Krisztus halálára és feltámadására emlékezünk húsvétkor, és erre készülünk lelkiekben. Hagyományosan 40 napig tart, és régebben tartózkodtak a húsevéstől ebben az időszakban a katolikus testvéreink. Ma már ők is lazábban veszik, inkább a lelkiekre helyezik a hangsúlyt. Egy katolikus blogon  találtam ezt a kifejező képet. 


Én most a hivatalos böjttől függetlenül részleges facebook böjtöt tartok egy fontos ügy miatti imádságom megerősítéséért február végéig. Gyakran böjtölök hasonló módon, de a lemondás nem elég. Kell mellé az ima, hívő könyvek olvasása, elcsendesedés. Nem is érzem lemondásnak, inkább gazdagodom általa. Erről írtam is itt. 
A böjt nem az öregek kiváltsága, itt egy fiatalasszonnyal beszélgetek erről. 

4 megjegyzés:

  1. A színe nagyon szép a levesednek és gondolom ízre is finom. Szívesen megkóstolnám. Én pl. csalánlevest főztem már, az is finom volt. Én is szeretem Halmos Mónika receptjeit. Gizi

    VálaszTörlés
  2. Csalánlevest már én is főztem: http://korsocska.blogspot.com/2022/05/csihanycsalanleves.html

    VálaszTörlés
  3. Különleges ízű lehet a sok zölddel, és a színe is nagyon szép. Nem ígérem, hogy elkészítem, de szívesen megkóstolnám, biztos hogy finom, egészséges.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, nagyon szeretem a zöld színt. A leves kis változatosság.

      Törlés