2024. április 3., szerda

Csalános pogácsa

 

Már van két csalános recept. Egy leves (csihányleves) Tímár Sárától, és egy csalános krumpligombóc . Mindkettő nagyon finom volt és különleges, de akkor kicsit lekéstem a zsenge csalánról, ezért a gombóc csípős maradt. Most viszont időben kértem a szomszédot, hogy szóljon, ha kibújik a földből. Persze nem futottunk össze egyszer sem. Nem baj, gondoltam, majd becsöngetek. A párja itthon van.-mondta a férjem, amikor pogácsasütésre szántam el magam. Lehet, de csöngő meg nincs. Viszont éppen jött a csomagszállító autó, és a sofőr már hívta is a házigazdát, aki perceket belül megérkezett, és szabad utat adott a "csalánültetvényhez". Nagyon szép zsengék voltak, nem is lett csípős a pogi. Nylonzacskóval a kezemen szedtem, és otthon is azzal tépkedtem le a leveleket a szárról. 

Hozzávalók:

15 dkg finomliszt
10 dkg kukoricaliszt
fél dl tej
1 dkg friss élesztő
csipet cukor
1 evőkanál tejföl
15 dkg margarin
1 tojás
1 dkg só
..............
1 tálka csalán
1 kis evőkanál olaj
1 gerezd fokhagyma
csipet só
------
a tetejére tojás
magok

Elkészítés: A csalánt megmossuk, leveleit apróra vágjuk Az olajon kicsit megfuttatjuk a reszelt fokhagymát, sózzuk, majd a csalánnal együtt addig pároljuk, amíg elfő a leve. Kihűtjük.

A langyos tejben pici cukorral felfuttatjuk az élesztőt. A száraz hozzávalókat habverővel összekeverjük, belereszeljük a margarint folyamatosan lisztezve a reszelőt. Így lesz szép egyenletes. A tejfölt, a felfuttatott élesztőt és a tojás kb 2/3-át hozzáadjuk, és összedolgozzuk a csalánnal. 

Ragacsos tésztát kapunk. Fél órát letakarva pihentetjük. 

Utána lisztezett deszkán két cm vastagságúra nyújtjuk, a tetejét bevagdossuk és pogácsákat szaggatunk belőle. Megkenjük tojással, és sütőpapírral bélelt tepsibe tesszük őket, majd néhányat megszórunk magokkal, és 250 fokra előmelegített sütőben megsütjük.


Ötlet innen.

Bibliás elmélkedés:
"A tövis helyén boróka nő, a csalán helyén mirtusz nő."


Csalánnal kapcsolatos igehelyet kerestem. Emlékeztem egyre, de ez jött elém, és olyan bátorítónak találtam, hogy inkább ennél maradtam. Nem is nagyon kell ezt magyarázni. keressétek az Istent, hívjátok segítségül, térjetek meg Hozzá, és Ő megbocsát és megáld. A csalán itt még teljesen negatív értelemben használatos, hiszen csíp, és kellemetlen az érintése. A rossz dolgokat jelképezi, ami helyett a megtérő bűnösnek Isten csodálatos dolgokat ígér. 
Isten igéje eléri célját:

"6.Keressétek az URat, amíg megtalálható! Hívjátok segítségül, amíg közel van! 7.Hagyja el útját a bűnös, és gondolatait az álnok ember! Térjen az ÚRhoz, mert irgalmaz neki, Istenünkhöz, mert kész megbocsátani.

8.Bizony, a ti gondolataitok nem az én gondolataim, és a ti utaitok nem az én utaim – így szól az ÚR.

9.Mert amennyivel magasabb az ég a földnél, annyival magasabbak utaim a ti utaitoknál, és gondolataim a ti gondolataitoknál. 10.Mert ahogyan az eső és a hó lehull az égből, és nem tér oda vissza, hanem megöntözi a földet, termővé és gyümölcsözővé teszi; magot ad a magvetőnek és kenyeret az éhezőnek, 11. ilyen lesz az én igém is, amely számból kijön: nem tér vissza hozzám üresen, hanem véghezviszi, amit akarok, eléri célját, amiért küldtem. 12.Bizony, örömmel vonultok majd ki, és békességben vezetnek titeket. A hegyek és a halmok vígan ujjonganak előttetek, és a mező fái mind tapsolnak.

13.A tövis helyén boróka nő, a csalán helyén mirtusz nő

Az ÚR dicsőségére történik ez: örök jelként, amelyet nem lehet eltörölni." (Ézsaiás 55. 6-13.)

https://szentiras.hu/RUF

6 megjegyzés:

  1. Nagyon szépek lettek a pogácsáid, és a csalánnal csakis finom lehet. Én eddig csak csalánlevest főztem, de az nagyon ízlett.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megnéztem, biztos finom az is. Tetszik a tojásmetélt. Én még csalános krumpligombócot készítettem eddig. https://korsocska.blogspot.com/2022/05/csalanos-krumpligomboc.html

      Törlés
  2. Nagyon finom ízletes pogácsát sütöttél!

    VálaszTörlés
  3. Sok finomságot készítettél az ünnepre, néztem mindet! Mi Apukámnál voltunk Húsvétra, nagyon jól teltek a napok, nem is nagyon néztünk számítógépet 😊. Nemsokára hozom majd az ottani képeket...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, de jó! Nagyon szeretem az ottani képeidet is. Biztos lesz köztük sok szép virág.

      Törlés