2021. november 21., vasárnap

Birslekvár naranccsal

 

Már van egy narancsos meggylekvár és egy diabetikus is a blogban. A narancsos birsbefőttet pedig nemrég osztottam meg. Nagyon szeretem a narancsot párosítani más gyümölcsökkel. Az agglegény kompótban is nagyon finom. Nem tudom, van-e valaki az olvasók közül, aki már kipróbálta? Én évek óta nem készítettem. Most csak a birsalmát gazdagítottam a naranccsal, és különlegesen finom ízhatást eredményezett. Ráadásul a birsalma jól besűrűsödik a főzés hatására, nagyon rövid idő alatt elkészült.

Hozzávalók:
1,5 kg birsalma tisztítás után
2 narancs
40 dkg cukor vagy 10 dkg 1:4 édesítő

Elkészítés:
A birsalmát megmossuk, kisebb darabokra vágjuk, a magházát kivesszük. Ha van rajta hibás rész, azt eltávolítjuk. Kevés vízzel feltesszük főni.

Amikor megpuhult, hozzáadjuk a cukrot vagy édesítőt, és pépesítjük. Az egyik narancs lereszelt héját, és a két narancs levét beleöntjük, és állandó keverés mellett sűrűre főzzük. Üvegekbe töltjük, és száraz dunsztba tesszük. 

Itt most Juci lányom finom kovászos kenyerével ettük, de süteménybe is ki fogom próbálni. 


Bibliás elmélkedés:
Amikor összeházasodtunk, akkor apóséknál laktunk egy szobában. Nagy segítség volt, mert nem kellett albérletet fizetni, de azért sok árnyoldala is volt az együttlétnek. Anyósom például beült közénk, ha vendégeink jöttek, és nagyon nehezen értette meg, hogy ez most a mi életünk. Sok mindenbe bele is szóltak, nagy megkönnyebülés volt, amikor 6 év után külön költöztünk. Családi házat építettünk, kis kert tartozott hozzá, itt is szinte egybe voltunk a szomszédokkal, de soha annyi rendes emberrel nem találkoztam, mint ott. A tanács parcellázta a területet, fiatal családok vették meg. Együtt nőttek fel a gyerekeink, ha valamit dolgozni kellett az utcában, akkor együtt húztuk az igát. Például a víz- vagy a gázvezetékkel tönkretették az utcát a munkások. Összedobtuk a pénzt, és megcsináltuk. Jött a telefonvezeték meg mit tudom én, mi. Akkor is. Nem sírtunk, nem vártuk a sült galambot, segítettünk egymásnak. 
Ez azért jutott eszembe, mert most egy társasházban lakunk, és úgy néz ki, hogy itt sem lesznek nagy problémák. Bár a közös költség a két idős hölggyel nem lesz megvalósítható, de virágot kapunk tőlük, süteményt viszek nekik, most ezt a birsalmát és a receptet a felettünk lakó, velünk egykorú szomszédoktól kaptuk. Nagyon hálásak vagyunk Istennek azért, ahogy adott bátorságot ahhoz, hogy eladjuk a családi házunkat, ahova visszaköltöztünk, amikor a férjem nyugdíjba ment. Három éven belül így kétszer költöztünk, de nem bánjuk. Egy kedves, nem is kicsi négy lakásos társasházat vettünk aprócska kerttel, de mégis van kert is.  
Tulajdonképpen ez most nem is bibliás elmélkedés, de hogy mégis az legyen, álljon itt néhány sor a Bibliából:

Vénségetekig ugyanaz maradok, ősz korotokig én hordozlak! 
Én alkottalak, én viszlek, én hordozlak, 
én mentelek meg. Ézsaiás 46.4





2 megjegyzés: