2021. november 13., szombat

Hagymás árpagyöngy dara köretnek


Az egész úgy kezdődött, hogy kivettem a fagyasztóból egy általam padlizsánnak ítélt zacskót. Beletettem a műanyag tálba, amiben mixelni szoktam, és hozzáadtam egy felaprított hagymát. Idővel azonban a padlizsán árpagyöngy darává változott, és én csak néztem, hogy most mit kezdjek vele. A döntésem a dara esetében a legjobbnak bizonyult. Kicsit lekapargattam róla a hagymát egy olajozott serpenyőbe, és megpirítottam. Megszórtam egy evőkanálnyi vágott petrezselyemmel, amit szintén a fagyasztóból vettem ki, de nem lett belőle se rántott hús, se aszalt szilva, így egy nagyon finom köretté lényegült, miután elkevertem az árpagyöngy darával. Volt egy fél birsalmám kimaradva, ezt is megpirítottam kis olajon, végül héjában főtt krumplival tálaltam az egészet a főtt csülök mellé. Arányokat nem tudok mondani, kb egy bögrényi főtt dara lehetett, ami az alaszkai tőkehal mellől maradhatott ki. 



Bibliás elmélkedés:
 "Néped az én népem, Istened az én Istenem."-mondta Ruth a Bibliában, és ezt a mondatát esküvőkön is szokták idézni, pedig egy meny mondta  az anyósának, Naominak. Naomi és családja az éhség elől elmenekültek a júdai Betlehem nevű városkából Moáb mezejére évezredekkel ezelőtt. Igen, az az a Betlehem! 10 évig éltek ott, a két fiú meg is nősült, de nagy tragédia érte a családot: meghaltak a férfiak. Naomi akkor elhatározta, hogy hazatér, mert hallotta, hogy jobbra fordult a népe sorsa. A két meny, Orpa és Ruth vele tartottak. Naomi azonban kérlelte őket, hogy maradjanak, hiszen neki már nem lesznek fiai, akihez feleségül mehetnének. Orpa visszafordult, de Ruth hűséges maradt, és ekkor mondja ki a híres mondatot: "Néped az én népem, Istened az én Istenem". Valószínűleg mindketten hallották anyósuktól a bibliai történeteket, azt, hogyan szabadította meg Isten a zsidó népet az egyiptomi fogságból, talán énekelt is nekik. Mégis mi lehet a magyarázata annak, hogy csak Ruth követte őt? Naomi jobban szerette az egyiket, mint a másikat? Bizonyára nem, mert akkor Orpa el se indul vele. Inkább a lányok lelkisége lehet a magyarázat. Orpa férjhez akart menni, de Ruthot jobban megérintette Naomi hite, mint Orpát. Az ő népe más isteneket tisztelt, nem ismerték az egyetlen, a szabadító, a bűnbocsátó Istent, de Ruth meg akarta ismerni, és hozzá akart tartozni. Története már sz Ószövetségben is jól példázza azt az igazságot, hogy
  "Keressétek először Isten országát, és az Ő igazságát, és mindezek megadatnak nektek."(Máté evangéliuma 6.33.) 
Jézus mondta ezt azoknak, akik aggódtak a földi dolgok miatt. Ruth valóban megtalálta a társát az árpaaratás idején, mert először Isten országát kereste.  Férje, Boáz, szerető, sőt jómódú, gondoskodó férjnek bizonyult. Bár Ruth ellenséges népből származott, mégis Jézus családfájába került, mert megtért, befogadták a szövetségbe. 

2 megjegyzés: