2023. május 22., hétfő

Répaföld süti gyereknapra is


Ha valaki azt mondja, hogy ezek nem répák, akkor nem vitatkozom. Valóban nem répák. Ha valaki azt mondja, hogy ráadásul a zöldje se répazöld, akkor szintén ráhagyom. Tényleg nem  répáról való, és még csak nem is hasonlít. Ráadásul az egész nem is répaföld, hanem egy naggggyon finom sütemény, amely éppen jó lenne gyereknapra. Nálam sokkal ügyesebbek pedig készíthetnek marcipán nyuszikat is hozzá. Én el se kezdtem a marcipánnal való munkát, mert nagyon sokalltam az árát. Gondolkodtam még a fondant-on, de aztán valahol megláttam ezt a technikát, és megszerettem. Azért nem ment teljesen simán, de végül is egészen szépek lettek. A gyakorló darabokat pedig el lehet fogyasztani csak úgy, mint színezett fehércsoki darabokat. Innen indultam:

Egy tábla fehércsokit kicsi olajjal gőz felett megolvasztottam, és kétfelé adagoltam. A pirossal kezdtem. Sajnos azonban a szín inkább málna lett, mint sárgarépa piros, ami nem meglepő, hiszen az is van ráírva. Úgyhogy a másik felébe ütöttem egy tojássárgáját, a zöldet pedig megoldottam mentalevelekkel, melyeket egy kicsit megvagdostam. A csokit kis időre a mikróba tettem, hogy átmelegedjen, majd a rózsaszín kinyomóból formáztam egy celofánra. 

 


Hozzávalók:

2 egész tojás
5 dkg 1:4 édesítő vagy ennek megfelelő cukor, de akkor nem diétás
60 ml olaj
1/4 liter tej
4 dkg kakaó
2 evőkanál rum
12 dkg teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
12 dkg finomliszt 

1 sütőpor (fél is elég)
(2 evőkanál bodzalikőr)
-puding
1 csomag fehércsokis pudingpor
fél liter tej
cukor vagy édesítő
1 evőkanál kakaó
Elkészítés: 
 A száraz anyagokat a szárazzal, majd a folyékonyakat (a likőr nélkül) külön a robotgép keverőüstjében vagy egy tálban összekeverjük. A folyékonyhoz adagoljuk a szárazat, jól kidolgozzuk, és a  legvégén adjuk hozzá a likőrt. Persze rum is jó hozzá. Ha gyerekeknek készítjük, akkor kihagyjuk a likőrt, bár szerintem elpárolog a sütéssel.
Egy kis tepsit kibélelünk sütőpapírral, beleöntjük a masszát, és 200 fokra előmelegített sütőbe toljuk. 10 perc múlva mérsékeljük a hőfokot, és tűpróbáig sütjük. Amikor kész, rácsra borítjuk, ott hagyjuk kihűlni, majd megfordítjuk, és levágjuk a kipúposodó részt. Ha valaki olyan ügyes, hogy neki teljesen egyenes a teteje is, akkor annak minden elismerésem, és a széleit vágja le. Ennek összemorzsolásával kapjuk a "termőföldet". Előtte azonban elkészítjük a pudingot az utasítás szerint.Természetesen jó a csokipuding is, de nekem most nem volt. A süteményt visszahelyezzük a sütőpapíros tepsibe. Kicsit hűtjük a pudingot, és a felét rásimítjuk. Erre kerülnek a sütimorzsák, majd újra a puding. Kicsit összekeverhetjük. 
A répákat elhelyezzük rajta a levelekkel együtt. Az ötlet innen
Bibliás elmélkedés: 
vidámítsa a feleségét
Közeledik a gyermeknap, amikor is minden róluk szól egy napig. Sok családban sajnos egész évben, a mai gyerekek mégis mintha boldogtalanabbak lennének, mint évtizedekkel ezelőtt. Nagyon túlterheltek, sok a tanulnivaló, nehéz a táska, sok a különóra, a szülők is rohannak, és gyakori a válás, ezért kevés figyelmet kapnak, amire pedig sokkal több szükségük lenne, mint a drága játékokra, márkás ruhaneműre. A világ számos országában éppen ellenkező a helyzet. Na, nem mintha sok figyelmet kapnának, csak éppen egészen kicsi kortól kell dolgozniuk, és sokszor kilométereket gyalogolnak, hogy pl. friss vizet hozzanak a családnak. Mégsem biztos, hogy boldogtalanabbak, mint európai társaik. A boldogság ugyanis nem az anyagi helyzet függvénye. Persze fontos tényező ez is, de az egészséges, jól működő család, a szülők szeretete az, amely mintegy védőfalként magasodik köréjük. Valószínűleg sok országban nincsenek annyira beszabályozva, többet is vannak a szabad levegőn. 
A Szentírás azt a javaslatot teszi a fiatal férjnek az Ószövetségben, hogy ne menjen hadba, ne vessenek rá semmiféle terhet, hanem "vidámítsa a feleségét."5. Mózes 24.5. Az a jól felismert igazság nyilvánul itt meg, hogy az első év meghatározó egy kapcsolat minősége szempontjából, és ez a legjobb a gyerekeknek is.

ne ingereljétek a gyermekeiteket

 A gyermekeknek engedelmeskednie kellett, de egy olyan társadalomban, ahol az apák fölött is sokszor teljhatalmú vezetők álltak, ez nem különös. Az engedelmességről az Újszövetség is megemlékezik, de hozzáteszi, hogy ne legyenek elérhetetlen követelmények, hibakeresés, hanem inkább bátorítás, buzdítás, hogy ne bátorodjanak el a gyerekek, ne veszítsék el a kedvüket. Így fogalmaz a szentíró: "ne ingereljétek a gyermekeiteket!" (Kolossé 3.20)

Egységes nevelési elveket persze nehéz megfogalmazni, hiszen a családok nem egyformák. Más a környezet, az anyagi helyzet, kapcsolat az idős szülőkkel, de az biztos, hogy nagyon sok szeretetre, de korlátokra is szükségük van a gyerekeknek. Ebben pedig elengedhetetlen a szülők közti egység. 

"Neveld a gyermeket a neki megfelelő módon, még ha megöregszik, akkor sem tér el attól." Példabeszédek 22.6
Néhány írást még érdemes elolvasni:
-  Együtt a gyermekért  (katt a kék szövegre)

2 megjegyzés:

  1. Nagyon ötletes, látványos süti, és ügyesen megoldottad a díszítését 😊. És persze nagyon finom is lehet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a kedves szavakat. Igen, finom volt.

      Törlés