2023. december 27., szerda

"Vitamindús" afrikai harcsa

 


Még soha nem készítettem harcsát, talán nem is ettem. Tél elején viszont valahogy megjelent a családi közbeszédben a harcsapörkölt túrós csuszával. Miért is ne? Hogy meg kell pirítani főzés előtt? Még ezt sem hallottam. Aztán nem lett belőle semmi, mert nem kaptam az árusoknál, a piacon lett volna, de egészben, és a bontáshoz sem volt kedvem, meg sok is lett volna kettőnknek. Az áráról nem is beszélve, bár megkockáztattam volna, ha kapok szeleteket. Így aztán afrikai harcsafilé lett, és Isten csodálatosan "szállította" hozzá az anyagokat. Az üzletben levettem néhány olyan sajtfajtát a polcról, amit nem szoktunk, de hát karácsonykor lehet egy kicsit kihágni. Aztán a Metropol újságban láttam egy jó halreceptet, amihez kellett gránátalma. Nagyon jó áron kaptam azt is. Aztán kiderült otthon, hogy az egyik darab sajt cheddar, éppen azt javasoltak a recepthez. Karfiol volt itthon, brokkolit is tudtam venni, így nem volt kétség, hogy a napilapban szereplő recept lett a befutó. 

Karácsony halászlé nélkül? Hm...De azért az mégiscsak túlzás, hogy két ilyen gazdag étel vacsorára. Na, a halászlé ebédre lett túrós csuszával, a harcsa meg szenteste. 
A tavalyi esésem után a beiglivel meg se próbálkoztam, a férjem különben is a joghurtos mákosat emlegette napokkal karácsony előtt, így újráztam. 
A fenyőkeksz még a naspolyakrém mellől maradt. A mézeskalácsot pedig egyik nászasszonyunktól kaptuk

Azért legyen diós is! Egy egyszerű keksz készült egész dióval a tetején, a tésztájából pedig egy kis karácsonyfa, ami a cukorkák miatt nem diétás ugyan, de azokat nem is kötelező megenni.

Szép nagy étkező asztalunk van, de most gondoltam egyet, és kihoztuk a nappaliba. Így nem idegesített (annyira) a rendetlenség a konyhában, és a fára is ráláttunk. 

Nagyon szép formás fenyőt választottak, nekem már nem is kellett díszíteni, csak ezt a szép betlehemest tettem a fa alá, melyet egyik lányunk készített évekkel ezelőtt. 
Milyen sokat dolgozott vele! Szerintem gyönyörű.
És akkor jöjjön a "vitamindús" afrikai harcsa receptje! 
Hozzávalók:
kb 80 dkg hal
5-10 dkg vaj
só,
 (citrom)bors
1 fej brokkoli
karfiolrózsák
1 gránátalma
10-15 dkg cheddar sajt
1-2 evőkanál tejföl
2 evőkanál vegyes mag: szezám-, napraforgó-, tökmag
2 dl köles
olívaolaj
Elkészítés: A harcsát sózzuk, borsozzuk, és mindkét oldalát megpirítjuk vajon. Ügyeljünk arra, hogy jól átsüljön! Félretesszük, melegen tartjuk. Egy kevés olívaolajon megsütjük a karfiolt. Egészen kis rózsákra szoktam szedni, és a szárrészeket is felhasználom. A brokkoli talpát levágjuk, egy fazékba állítjuk, amibe annyi vizet öntünk, hogy ne érjen bele, és gőzben megpároljuk. Kicsit sózzuk előtte. A harcsából maradt vajra dobjuk a magokat pirulni, majd a reszelt sajtot is, és végül tejföllel hígítjuk. Belekeverjük a karfiolrózsákat.

A kölest közben forró vízzel leöblítjük, kétszeres mennyiségű sós vízben megfőzzük. A harcsát kicsit felmelegítjük a sütőben, ha kihűlt volna, majd egy szép tálra helyezzük.  Mellé kerül a brokkoli, majd a sajtszószt és a gránátalmát külön tálban kínáljuk. Ezt az étkészletet anyukámtól örököltem, és csak ritkán használjuk.





A halászlét még előző nap megfőztem, így nem kellett sietni a templomból hazajövet. Az aprósütik is dobozban voltak már. 
A nagy családi karácsonyt már nem nálunk tartjuk, mert kicsi a hely. Egyik lányunkhoz megy mindenki, és az ennivalókat összeadjuk. Én töltött káposztát vittem, sült csirkecombokat, tört krumplit, répatortát, csalamádét, kenyeret. Volt finom sült oldalas, kéksajtos saláta, zöldsaláta, majonézes krumpli, aszalt szilvával töltött csirkemelltekercs, almás sütőtök saláta, narancsos kuglóf, Kossuth kifli, diós, mákos beigli, diétás torta. Remélem, semmit sem hagytam ki. 
Önöknél hogy telt a karácsony? Hányan gyűltek össze? Ki főzött? Mi volt a menü?
További kellemes napokat kívánok, hamarosan egy szép riporttal jelentkezem újév alkalmából.
Addig is néhány vers.

Füle Lajos: Tanácsok - magamnak
Jövőre - nincsen sürgősebb semmi -
merj és akarj is kisebbé lenni,
s kevés szóval és sokkal több tettel
növekedjél majd a szeretetben!
........
Füle Lajos: Feledni is
A megbocsátást régen ismerem,
de feledni is taníts, Istenem,
hogy mindazt, ami másra terhelő,
már soha többé ne hozzam elő.
............
Füle Lajos: Égi sokszorosítás
Élni és szeretni jó,
és ha felülről való,
a szeretet osztható,
mindig sokszorozható.

2 megjegyzés:

  1. Sok finomságot ettetek, és nagyon szépek a karácsonyi díszeid is!

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm, Katalin. Nincs okunk panaszra.

    VálaszTörlés