2023. december 13., szerda

Mákos guba

 

Ez még tavalyi kép, elfelejtettem közzé tenni. Éppen jól jön most. Nekem furcsa volt, amikor azt hallottam, hogy karácsonykor mákos gubát készítenek. Nekünk ez nem volt ünnepi étel. A töltött káposzta sem, egyébként. Ha mákos, akkor egyértelműen beiglit sütött anyukám. Én is csak hétköznapokon adtam az asztalra, de többnyire nagy sikert arattam vele. Aztán ahogy kezdtem elmélyülni a néphagyományok tanulmányozásában, egyre inkább megbarátkoztam vele. Hiszen a szegény falusi nép nem tortákat sütött szentestére, hanem mákos, diós kalácsot. Vagy gubát. 
A fénykorunkban, amikor még együtt volt a sok gyerek, 10 kifliből készült 2 liter tejjel. 

Hozzávalók:
10 szikkadt kifli
2 liter tej
20 dkg darált mák
porcukor
(reszelt citromhéj)
zsiradék a tepsi kikenéséhez
Elkészítés:
A kifliket felkockázzuk, és egy tálban leöntjük a tejjel. Először ne öntsük bele az összes tejet, mert attól is függ a kívánt mennyiség, hogy mennyire voltak szárazak a kiflik. Miután kicsit megszívták magukat, egy kikent, közepes tepsibe sorakoztatjuk őket. Szerintem legfinomabb vajjal kikenni a tepsit, de a margarin is jó. Megszórjuk a cukros mákkal. Ha szeretjük, tehetünk hozzá reszelt citromhéjat is. Én rajongok a citromért, ízre, illatra a leg-ek között tartom számon. Szóval én tennék bele. Kicsit átforgatjuk, majd előmelegített sütőben pirosra sütjük. Ha sodót is készítünk hozzá, akkor már nagyon úri csemegénk lesz. Mi magában ettük annak idején. 

Bibliás elmélkedés:
Luca napja van, és mennyi hiedelem fűződik ehhez a naphoz is! Ezen a napon búzát csíráztattak, és a karácsonykor kizöldült növényből próbálták megjósolni a következő év termését. Ezen a napon kezdték el a Luca székét készíteni, amiről karácsonykor meglátják a boszorkányokat. Nem volt szabad Luca napján dolgozni, kölcsönt adni stb. Mennyi félelem hatotta át a Krisztust nem ismerő emberek életét! Visszatértek az ősi bálványimádó szokások, melyekről óva int a Bibliában Pál apostol.
"Amikor pedig még nem ismertétek Istent, olyan isteneknek szolgáltatok, amelyek valójában nem azok. Most azonban, miután megismertétek Istent, vagy még inkább: Isten ismert meg titeket, hogyan lehetséges az, hogy ismét visszatértek az erőtlen és szegény elemekhez, akiknek ismét szolgálni akartok? Aggódva figyeltek a napokra, a hónapokra, az évszakokra és az esztendőkre.Attól félek, hogy talán hiába fáradoztam értetek." (Galatákhoz írt levél 4.rész 8-11.versek)

"Senki el ne ítéljen titeket ételért és italért, ünnep, újhold vagy szombat miatt. Hiszen ezek csak árnyékai az eljövendő Krisztusnak, aki a valóság. ("Kolossébeliekhez írt levél 2.rész 16.vers)

De miért is baj ez? Miért ne lehetne búzát csíráztatni, megpihenni egy kicsit egy napon stb? Azt gondolom, hogy a búzacsíra nagyon egészséges, pihenni is kell. A SZÁNDÉK nem mindegy. Azért teszek valamit, hogy megóvjon a rontástól? Az ördögök vagy boszorkányok hatalmából? Vagy csak a szokás vezet annak lelki tartalma nélkül? A németek ellen-hitnek hívták a babonaságokat, minden olyan tevékenységet, amely Krisztus helyett akarta biztosítani a védelmet.  Pedig Jézus bátorít:

Ne féljetek!

"Nemde, két verebecskét meg lehet venni egy kis fillérért? És egy sem esik azok közül a földre a ti Atyátok akarata nélkül! Néktek pedig még a fejetek hajszálai is mind számon vannak. Ne féljetek azért; ti sok verebecskénél drágábbak vagytok."(Máté evangéliuma 10.29-30)

Rengeteg minden van, amit Isten védelme helyett szoktunk használni kezdve a kabaláktól a lekopogásig. Én megtérésem előtt horoszkópot olvastam, spiccvasakat gyűjtöttem, de amikor megértettem, hogy Isten ennek nem örül, akkor bocsánatot kértem tőle, és hiszem, hogy megbocsátott, és meg is szabadított a félelmektől, amik már szívdobogást is okoztak. 

Ha a Fiú megszabadít titeket, valósággal szabadok lesztek. (János ev.8.36.)

Jézus azért született, hogy ha felnő, magára vegye a bűneink, mulasztásaink, félelmeink terhét, és örök életet adjon azoknak, akik hisznek benne. 



5 megjegyzés:

  1. Szép felvételeket készítettél róla, nem látszik rajtuk, hogy már egy évesek 😀 😀. Nagyon finom lehetett!
    Egyébként nálunk sem volt divat karácsonykor a guba, a mákból csak bejgli és pozsonyi kifli készült. De nem rossz szokás!

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm a recept utánit...
    Mi sosem ünnepelünk ilyesmit. És még mamáékat sem hallottam azt mondani, hogy ezen vagy azon a napon nem szabad dolgozni, kézimunkázni. Kivéve vasárnap és ünnepnapokon. Pedig azért ez érdekes volt, mert vasalni, kötni, sepregetni nem volt szabad, de főzni és az állatokat megetetni nem számított munkának. Persze, nem is lehetett elképzelni, hogy az állatokat ne rendezzék el, de tényleg, ott is csak a legszükségesebbeket végezték azokon a napokon.

    VálaszTörlés
  3. Bocsi, én voltam az előző hozzászóló, de csak utólag láttam, hogy nem voltam bejelentkezve.☺️🤗

    VálaszTörlés
  4. Nálunk is a mákos bejgli volt a szokás. De tudom, hogy Gyomaendrődön például mákos tésztát készítenek a halászlé mellé és "angyali csíknak" nevezik. <3 Ez nekem nagyon tetszik!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Angyali csík! Nagyon tetszik nekem is. Gondolom azért, mert angyal adta hírül Máriának, hogy őt választotta ki Isten arra, hogy a Megváltót a világra hozza.

      Törlés