2022. február 22., kedd

Csirkepaprikás

 

Miért nincs csirkepaprikás a blogon? Hogy lehet az, hogy ez a népszerű étel eddig kimaradt? Talán azért, mert ezeket az egyértelmű ételeket úgyis mindenki főzi, és nem gondoltam, hogy valakit is érdekelhet, hogy én hogy készítem, pedig sok változata van. Nem is gondoltam volna, hogy pl a borsófőzeléknek vagy a krumplifőzeléknek annyi változata van, mint amit a fb hozzászólók írtak. Azt gondolnám, hogy a csirkepaprikás nem ilyen, pedig mindjárt két változat: a csirkepaprikás és a csirkepörkölt. Eredetileg a fiatal csirkét vagy bárányt csak paprikásnak (katt a kék szövegre), az idősebbet és a tyúkot pörköltnek főzik. Ez utóbbi célra legjobb a tavalyi kakas a baromfiak közül.-vallja Erdei Ferenc a Néprajzi ínyesmesterség című könyvében. 

Mi hát a különbség e két elkészítési mód között? Nagyon is sok. A pörkölt esetében a feldarabolt húst magában teszik a bográcsba vagy lábasba, és a saját levében pörkölik, fonnyasztják, a hagymát külön sütik zsíron, és később adják hozzá a sóval, paprikával és egy kevés vízzel együtt, amit később pótolhatnak, ha szükséges. A paprikás más "műfaj". A háziasszonyok többnyire ezt az eljárást alkalmazzák. A zsiradékban megfonnyasztott hagymát levesszük a tűzről, rászórjuk a piros paprikát, rá a húst, összekeverjük, és kevés vizet adunk hozzá, és készre főzzük. Az eredeti népi változat csak egy kis erős paprikát enged, de a gyakorlatban többnyire teszünk hozzá paradicsomot is, vagy lecsót. Hallottam már vegetával, de ez nekem idegen, pedig nagyon jó reszelt zöldségem van minden évben. 

Hozzávalók nálam:
1 másfél kg-os csirke melle nélkül
3 vöröshagyma
1 evőkanál őrölt piros paprika
1 evőkanál darált paprika sóban eltéve
só, olaj
Elkészítés:
A csirkét feldaraboljuk, néhány órával a készítés előtt kicsit besózzuk. A vöröshagymákat felkockázzuk, és annyi olajon, amennyiben meg tudjuk forgatni, megdinszteljük. Lehúzzuk a tűzről, beleszórjuk a piros paprikát, kicsi vizet töltünk hozzá, beletesszük a húsdarabokat, a darált paprikát, és lassú tűzön, néha megkeverve puhára főzzük. Ha a hagyma nem fő szét, akkor át lehet passzírozni. A kevergetés hatására elvileg szét kell főnie, gyakorlatilag azonban...hm. 
Eddig soha nem használtam ennyi hagymát, de Juci lányom bátorítására most növeltem a mennyiséget. Tényleg finomabb így. 

Van, aki tesz bele tejfölt, mi nem szoktunk. Most lencsefőzeléket főztem mellé Évi kívánságára, de nokedlivel a legjobb. Ilyenkor valamilyen savanyúsággal tálaljuk pl uborkasalátával. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése