2024. április 14., vasárnap

Emődi Tehéntánc szelet

 

Még eddig sohasem hallottam erről az ételről, pedig nagyon finom, és a története is érdekes. A Reformátusok Lapjában mutatták be az Emődi Gyülekezetet, és ott olvastam róla. Bemásolom ide az ismertetést: 

"Az emődi szőlőhegy egy részét Tehéntánc-dűlőnek hívják. Úgy tartja a mondás, hogy a szőlősgazdák oda hordták ki a présanyagot. A törköly megerjedt, az ott legelő tehenek pedig ettek belőle, majd mámorukban tántorogtak tőle: táncra perdültek. Az esetről ételt is elneveztek az 1960-as években, az emődi Tehéntánc szeletet."

Persze az emődi gyülekezet esetében nem ez a legfontosabb, hanem például az, hogy onnan közvetítették nagypénteken az istentiszteletet a Kossuth Rádióban. Elöregedő közösség, de nem adják fel. Napközis táborokat szerveznek, és a lelkigondozással is sokakat idevonzanak. Kell a megnyugvás, a békesség az embereknek, amit a családi körön kívül az egyházban találnak meg. 

Nem tudom, hogy hányan szokták elkészíteni ezt a finom falatot Emődön mostanában, de nálunk biztos, hogy nem ez lesz az utolsó alkalom. Nagyon ízlett mindannyiunknak. 

Keresgettem receptet hozzá, és ebből okosodtam:


Hozzávalók egy személyre:


12 dkg (egy nagy szelet) sertéskaraj
5 dkg füstölt sajt (Karaván)
5 dkg füstölt szalonna
a panírhoz liszt, tojás, zsemlemorzsa
Elkészítés: A húst kiklopfoljuk, a szalonnát és a sajtot vékony csíkokra vágjuk. A hentes egy vastag szeletet vágott, bevágta majdnem ketté, vagyis kinyitotta. Ezt nagyon enyhén besózzuk, egyik oldalára ráhalmozzuk a sajtot és a szalonnát (én kicsit kevesebbet használtam fel), majd a másik felét ráhajtjuk, és bepanírozzuk a szokott módon. Közepes hőmérsékletű bő, forró olajban kisütjük. Sült krumplival, savanyúsággal kínáljuk. 

-Miért kell templomba menni, ha Isten mindenütt jelen van? 
-Azért, mert noha az egész légtér ki van töltve vízzel pára formájában, ha inni akarsz, akkor mégiscsak el kell menned a kútra vagy a forráshoz. (régi bölcsesség)

5 megjegyzés:

  1. Érdekes az elnevezése de nagyon finom lehet, guszta!

    VálaszTörlés
  2. Nagyon guszta, és finom lehetett. Én sem hallottam még róla, de olyan guszta hogy egyszer ki kell hogy próbáljam.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon jól néz ki, guszta. Finom lehetett a gazdag töltelékkel, és laktató! Én sem hallottam még erről az elnevezésről, de nagyon jól hangzik.
    Hasonlót én is szoktam csinálni, csirke vagy pulyka mellből, benne egy szelet sonka, egy két szeletke sajt, pár szelet hagyma és egy-két keskeny csík füstölt szalonna. Az is jó laktató :-))

    VálaszTörlés
  4. Micsoda különlegesség, tőled mindig "feltöltődve" távozik az ember <3

    VálaszTörlés
  5. Kedveseim! Bocs a késői válaszért, de kórházban voltam. Vesekővel műtöttek, nagyon megviselt. Köszönöm a kedves szavakat.

    VálaszTörlés