2022. november 14., hétfő

Csipkebogyó feldolgozása másképp

 

Még ilyet se láttam, pedig már megittam a csipkebogyó teám javát! 😊 Én eddig mindig azt hittem, hogy a vadrózsa termésének feldolgozása időigényes, roppant bonyolult folyamat. Egyenként kell ketté vágni, és a szőrös részétől megszabadítani a szemeket. Erre kedves barátainknál mit hallok?! Ők sokkal egyszerűbben készítik, és valószínűleg ugyanolyan hatásos.

Először elmennek bogyószüretre. Mivel a kertjük végén is jelentős ültetvény található, csak egy részét kell a természet lágy ölén feltalálni plusz 5 fokban, mert akkor a legjobb, ha már megcsípte egy enyhe fagy. Utána mossák, majd szárítják. Erre a műveletre kiváló lenne a nyári 40 fok, sajnos azonban az élet nem igazságos. Amikor meleg van, akkor nincs érett csipkebogyó. Amikor meg van, akkor meg majd megfagy az ember a szabadban. Úgyhogy kell is a C vitaminban gazdag tea a gyűjtés hatására kialakult nátha legyőzésére. A szárítás kályhán, radiátoron történik, fém tálcán, amire papírtörlőt borítanak, hogy ne penészedjen meg. Amikor már jó zörgős, akkor húsdarálón áttolják, és enyhe szélben egyik lábosból a másikba öntik, hogy a szőrös rész kihulljon belőle. Nagyszerű ötlet!15-20-szor kell így "szelelni". Befőttes üvegben tárolják, melyet újságpapírral kötnek le, legumizzák, hogy szellőzzön, de a molyok ne menjenek bele. El is képzeltem, hogy ott állnak szegény bogárkák, körbe-körbe járják az üveget, majd csüggedten távoznak. Az üvegben tavalyi termés látható.

Aszalt füge és alma. A fügét 35 fokban szárították ketté vágva. 3 nap az egyik oldalán, 2 nap a másikon. 

A férj a Gedeon Társaságnál dolgozik. Bibliákat osztanak kórházakban, iskolákban.  Itt írtam róluk.

6 megjegyzés:

  1. Ez is egy jó megoldás lehet, főleg ha valaki sokat szárít. Mi is minden évben szedünk, teának, lekvárnak, szörpnek, néha likőrnek. Idén is már háromszor szedtünk, csináltam már szörpöt, teának valót, most várakozik az utolsó szedésből lekvárnak. Valamennyi teának valót is szárítottam ebből, amit a hétvégén szedtünk. Én aszt hiszem maradok a saját változatomnál 😊: két végét levágom, kettévágom a szemeket, aztán az összes magot és szőrös bolyhos részt mindet eltávolítom, aztán tálcán radiátor mellett megszárítom. Így pár nap elég neki, hogy teljesen megszáradjon. Szépek, esztétikusak lesznek a száradványok, s mehetnek üvegbe. Persze sok munka, inkább azt mondanám hogy sok idő, de szeretem csinálni, főleg ha van időm.
    Nemsokára én is felteszek majd egy egy teás bejegyzést, amint sorra kerül.... 😊
    Persze ez a megoldás is praktikus.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bevallom, hogy én még nem foglalkoztam csipkebogyóval. Nem szoktunk teázni, lekvárnak nagyon bonyolult nekem. Lehet, hogy valakinek segítség ez a módszer, akit elriaszt a nyers vagdosás, de szeretné a teát.

      Törlés
    2. Nagyon finom lekvárnak, szerintem nem bonyolult, legalábbis nekem nem, ahogy én csinálom 😀. Lekvárnak is megtisztítom a két végét, kettévágom, és felteszem főni, annyi vízben, hogy ellepje a bogyókat. Amikor megpuhultak szitán átpasszírozom, hozzáadom a cukrot és citromot, aztán dzsemfixszel besűrítem, és kész. Csak kicsit időigényes, de nagyon finom. Próbáld ki, akár egy kisebb mennyiséget, ha találtok csipkebogyót.

      Törlés
    3. Nem tudom, hogy lehet-e még szedni, mert ami az utcasarkon van, már nagyon puha.

      Törlés
  2. Egyszer álltam neki készíteni de tisztítása közben derült ki hogy allergiás vagyok rá. Többet nem is próbálkoztam vele pedig finom lehet !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, te szegény! Én is allergiás vagyok egy-két dologra. Még a takarításra is a por miatt. :)

      Törlés