2023. március 28., kedd

Félbarna kenyér

 

Miért is veszünk boltban kenyeret, amikor rendkívül egyszerű az otthoni sütése? Nyilván azért, mert egy dolgozó nőnek ezer más feladata is akad, mint a mindennapi kenyér előállítása. Ha nincs valamilyen betegség, akkor nem is érezzük sürgetőnek az otthoni kenyérsütést, joghurt vagy sajtkészítést.  Sajnos azonban néha éppen a sok műételtől alakulnak ki allergiák, hiánybetegségek. Ekkor pedig néha már visszafordíthatatlan a folyamat. nyilván az arany középút a járható a legtöbb háziasszony számára. Időnként otthon előállítani azt, amit csak lehet, ha nem is mindig. Néha mi is veszünk bolti kenyeret, bár többnyire otthon sütöm, mióta a férjem 2-es cukorbeteg lett. Talán még soha sem sütöttem teljes kiőrlésű liszt nélkül, de most megláttam ezt a félbarna lisztet, és kipróbáltam. Kiderült azonban, hogy ez is tartalmaz korpát, még pedig nagy mennyiségben, mégis könnyebb volt elkészíteni, mint a tk lisztes kenyereket. Sajnos sehol sem találtam kimutatást arról, hogy milyen arányban tartalmaz milyen összetevőket a félbarna liszt. Annyit tudok, hogy 85% félfehér búzaliszt és 25 % világos rozsliszt keverékéből áll. De miből áll a félfehér liszt? Tudja valaki?
Hozzávalók:
50 dkg félbarna liszt
1,5 dkg élesztő
1 teáskanál só
3 dl víz
(magok)
Elkészítés:
A lisztet a robotgép üstjébe tesszük, elkeverjük a többi anyaggal, és alaposan kidagasztjuk. Ha kézzel dagasztunk, akkor előbb kis vízzel felhígítjuk az élesztőt. Kb egy óra kelesztés után átgyúrjuk, tehetünk bele magokat, cipót formázunk belőle, és 10 percre sütőpapírral bélelt formába tesszük.

Ezután begyújtjuk a sütőt 250 fokra. Amikor felmelegedett, akkor bevágjuk, megvizezzük a tetejét, és betesszük sülni. 20 perc után 200 fokra mérsékeljük a hőfokot. Kb 40 perc után kész. Rácsra borítjuk, lehúzzuk róla a papírt, és kihűtjük.

Móra Ferenc: Kenyérért való imádság

Isten, ki végzetünk felett
Úr vagy örömbe, búba,
Ó, légy atyánk s tekints le ránk,
A tékozló fiúkra.
Bűnök tüskéin térdelünk:
Irgalmasságot tégy velünk
S add meg nekünk
A mindennapi kenyerünk!
Imára kulcsolt két kezünk
Csörget csúfos bilincset,
Rab nemzetet, tudjuk mi jól,
Fehér kalács nem illet.
Ha szűkös lesz, ha íze vesz,
Ha csűreink ocsúja lesz:
Add meg nekünk
A mindennapi kenyerünk!
Méltók vagyunk-e, vagy se rá,
Ítéleted ne nézze:
Erdőnek, mely elvénhedett,
Kivágatás a része.
Mi sorsunk: fejsze és fűrész,
De gyönge sarjainkra nézz
S add meg nekünk
A mindennapi kenyerünk!
Ó, hány éhen haló gyerek
Sír fel hozzád az égre!
Ó, hány szülőnek elpereg
Cseppenként szíve vére!
Teneked is volt egy fiad:
Az inges kis Jézus miatt
Add meg nekünk
A mindennapi kenyerünk!

4 megjegyzés:

  1. Nagyon szép kenyeret sütöttél. Még ilyen lisztet nem láttam én általában fehérliszt és teljeskiőrlésűvel szoktam csinálni a félbarnát. Gondolom férjednek is ízlett váljon egészségetekre ! Szép ez a vers.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is csak most láttam ezt a lisztet valahol. Sajnos elfelejtettem, hogy hol vettem.

      Törlés
  2. Szép lett a kenyered, finom lehetett, és tudod hogy mi van benne!
    Én ritkán sütök itthon kenyeret, mert a pékségben, ahol vásárolni szoktunk, nagyon jó minőségi és finom kenyereket lehet kapni. A tűzhelyünk nem igen alkalmas igazán jó kenyér sütésére. Se nem villany, se nem légkeveréses, se nem alul-felül sütő 😊.
    Bár frissen jók, de másnap már nem annyira.... az igazi kenyerek mégiscsak kemencében sülnek, úgy gondolom 😊.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az biztos, hogy az igazi kenyér kemencében sül. Azon azért csodálkozom, amit a sütődről írsz. Hogy lehet akkor, hogy olyan csodák kerülnek ki belőle?

      Törlés