2024. május 23., csütörtök

Ököruszályleves

 

Csak néztem, csak néztem a hentesnél ezt a fura valamit, ami leginkább az osso buco-ra hasonlított, de az ára alapján nyilván nem az volt. Marhafarok.-mondta az eladó. Ebből főzik az ököruszálylevest.-tette hozzá a férjem, és a kocka el volt vetve. Három darabot vettem csak, majd kiegészítettem még egy kis marha leveshússal. A szokásos húsleves receptet használtam, bár mintha egy kicsit most sok lett volna bele a répa.  Ez volt a pünkösdi levesünk. Volt még fasírt pulykahúsból, és zöldborsós csirkemell főtt krumplival és rizzsel. Desszertnek zabpehelylisztes süteményt sütöttem. Majd minden jön szép sorban. 

Hozzávalók a leveshez: 

Hozzávalók: 
1 kg 10 dkg hús és farok
37 dkg répa
25 dkg petrezselyem
5 dkg zellergumó
8 dkg karalábé
fél hagyma
1 gerezd fokhagyma
petrezselyemzöld
2 és fél liter víz
1 evőkanál só
5-6 szem bors
.......
eperlevél tészta
Elkészítés: A zöldségeket megtisztítottam, feldaraboltam, és a hússal együtt feltettem főni. Először nagy lángon, hogy gyorsan felforrjon, aztán nagyon lassan folytattam. Épphogy pöszörgött. Nagyon tetszik ez a szó, most tanultam. Egészen jól kifejezi azt, ahogy a víz éppen csak gyöngyözik. Anyukám nem szokta leszedni a leves habját, mert szerinte úgyis kicsapódik a fazék oldalára. Anyósom viszont leszedte.  Most köztes megoldást választottam. Nagyjából leszedtem a habját. Azért valamennyi így is kicsapódott.  A hagymákat és a karalábét később adtam hozzá, mert szétfőnek. Zellerzöldjét is szoktam beletenni, nyáron paprikát, paradicsomot, de most nem volt. Elég sokára lett kész. A zöldségeket ki is vettem előbb. Úgy látszik, hogy öreg volt a marha, viszont ezeknek van nagyon finom levesük.  A tésztát külön főztem ki bő, sós vízben. 



Ez az ének legyen egy imádság a békéért!
  1. Szentlélek égi lángja, békesség Lelke vagy,
    Ki nem örül, ha látja, hogy forr viszály, harag.
    Ó, add, szent Szeretet, Bárhol háború dúlna,
    Békéljenek meg újra a harcoló felek!
  2. Ébressz józan belátást, hol indulat vakít,
    Pusztítás helyett áldást, hadd áradjon a hit!
    Add hát kegyelmedet, Világszerte a békét,
    S a jóság kötelékét a széthúzás helyett!
  3. A sok keserűségnek földünkön szabj határt,
    Örömnek és jólétnek napját derítsd reánk!
    Gyötrött országokon Ragyogtass égi áldást,
    És újra adj virágzást az üszkös romokon!
  4. Irányíts, míg itt élünk, szent szándékod szerint,
    Mígnem eljő a végünk, s halál órája int!
    Segíts kegyelmesen Békével halni tudni,
    S hozzád a mennybe jutni a hitben győztesen!

szöveg: P. Gerhardt, 1653 | fordítás: Szénási S. | dallam: Lyon, 1557 (Várj, ember szíve)

2 megjegyzés:

  1. Hallottam már erről a levesről de még nem készítettem. Nagyon finom erős leves lehet a sok finomságból amiből készítetted! Váljon egészségetekre! Bárcsak megértő fülekre találna a békéért fohászkodó ima!

    VálaszTörlés
  2. Finom levest főztél az ünnepre, én még nem ettem ilyet! Nagyon jól néz ki a sok zöldséggel! Mi Erdélyben voltunk Pünkösdre, majd hozom a képeket, amint lesz rá időm...

    VálaszTörlés