2022. június 18., szombat

Tkemali, a grúz kechup. Csirkenyárs

 

Nézek egy azerbajdzsán főzős youtube videót, ahol legutóbb tkemalit készítettek. Igazi falusi idill tárul a szemünk elé. Szép faház, gondozott gazdasági udvar, sok virág és érdekes ételek. Nagyon megtetszett ez a cseresznyeszilvából készített mártás, amit a grúzok húsokhoz és mindenhez is fogyasztanak. A középkorban még Magyarországon is sokféle mártással ették a húsételeket. A Cum Grano Salis című szakácskönyv többet is említ. Például a demi glace mártást, amiben csipkebogyólekvár van, vagy a tihanyit, amihez parajpürét és tokaji bort is felhasználnak. Mivel kevés termesztett zöldségnövény volt, ezért vadon termő növények termését, és különféle gombákat készítettek el. A mártásokat főleg kenyérbéllel sűrítették, és a sültek szaftjával együtt kínálták a sültekhez. Az asztal közepére tették a tálakat, és kézzel szedtek belőle, majd kenyérrel mártogatták. 

Nem tudom, hogy ez a szokás miért maradt el, de ma már nem annyira általános a szószok ilyen fogyasztása. Inkább mint egy főzeléket esszük, a húst pedig feltétként. 

Elhatároztam tehát, hogy a mártást elkészítem, de honnan szerezzek cseresznyeszilvát, más néven mirabolánt. Ráadásul ilyen zöldet. Amit ismertem, az éretten bepirosodott. És lássatok csodát! Mentem a fürdőbe a telektől, és megláttam egy zöldellő fát, amiről már jócskán lehullott a termés, tehát zölden is érett. A tulajdonosok éppen otthon voltak, így kértem tőlük. Még pénzt se fogadtak el. Na, gyümölcs már van hozzá. A szomszéd meg egy jó nagy adag kaprot ajánlott fel éppen most. Minő véletlen! 😊 Mentám meg van egy nagy cserépben. Ki akadályoz meg abban, hogy tkemalit főzzek? 

Hozzávalók:
80 dkg cseresznyeszilva
80 g kapor
7 g mentalevél
5 gerezd fokhagyma
teáskanál koriandermag
1 zöldpaprika
só,

Elkészítés:

A gyümölcsöt megmossuk, és magjával együtt feltesszük főni egy kevés vízzel. Ha megpuhult, átpasszírozzuk, és újra feltesszük főni.  Megsózzuk, és a zöldekkel együtt felfőzzük. Zöld koriander kellett volna, de nem volt, és erős paprika helyett csak rendes zöldpaprikát használtam. Ahány ház, annyi tkemali. Botmixerrel pépesítjük. A színt nézve sok kaprot tettem bele, de finom lett. A férjem egy kis édes ízt hiányolt belőle, csak a grúzok meg ne tudják! 
Az azeri házaspár bárányt sütött, és sasliknak készítette el, ezért én is hasonlóan tálaltam a csirkemellet. Kockára vágtam, szalonnaszeletekkel, répával, hagymával felváltva húztam egy hurkapálcára, és a sütőbe tettem.

Apró krumplikat pirítottam egy kis olajos serpenyővel, az volt a köret. 


A videó itt érhető el. https://www.youtube.com/watch?v=T5rJ9hGW7VA&t=2s

Bibliás elmélkedés:
Két idős ember szerepel a videón. A vidéki élet örömeit akarják bemutatni, de a nehézsége is látszik. Csak ez a nagy mennyiségű gyümölcs a tálban mutatja, hogy bizony a nőknek is ki kellett venni a részüket a cipekedésből. Mégis szép, ahogy lassan, megfontoltan végzi a dolgát az asszony. Nincsenek felesleges mozdulatok, évtizedek óta jól begyakorolt műveleteket végez. Mint nagyanyáink. 
Több millió követőjük van a youtube-on, mert minden látszat ellenére az embereket érdekli a vidéki élet, a nyugalom, a szépség, ami árad a filmekből. Emlékszem az Esmeralda sorozatra. Több mint 30 éve ment a tévében. Egy konzervatív szellemiségű műsor volt, semmi szex, semmi erőszak, mégis óriási nézettséggel bírt. A szomszédunk kereskedő emberként az egész országot bejárta, de este 8-kor megállt az autóval a ház előtt, hogy le ne maradjon a következő részről. Sok ilyen film kellene, mert nem igaz, hogy csak a durvaság a kelendő. Az emberek vágynak a nyugodt, csendes életre, és az ezért való imádságra parancsunk is van Istentől: 
"Arra kérlek mindenekelőtt, hogy tartsatok könyörgéseket, imádságokat, esedezéseket és hálaadásokat minden emberért, a királyokért és minden feljebbvalóért, hogy nyugodt és csendes életet élhessünk teljes istenfélelemben és tisztességben. Ez jó és kedves a mi üdvözítő Istenünk színe előtt, aki azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön, és eljusson az igazság megismerésére."(I. Timóteus 2.1-4)


2 megjegyzés:

  1. Nagyon guszták lettek a nyársaid, biztos finom volt a szósszal. Egy újabb különlegesség, amiről nem is hallottam még. És ezt a cseresznyét sem ismertem 😊.

    VálaszTörlés
  2. A tkemalit nagyon szeretjük , de én érett, akár sárga akár lila mirabellával készítem,,most, hogy láttam ezt a videót, ami nagyon hangulatos ,ahogy a házaspár többi videója is, kipróbálom zölddel is, van kertben .

    VálaszTörlés