2023. november 3., péntek

Húsgombóc karalábémártásban 2

 




Tulajdonképpen nincs sok különbség a régi és az új között. Tojás helyett útifűmaghéjat használtam most, de a mártás majdnem ugyanaz. Egy teáskanál útifűmaghéjat el kell keverni 80 ml vízben. ha megduzzadt, lehet használni. Egy ötlet, hogyan lehet helyettesíteni a tojást, ha egy kicsit takarékoskodni akarunk, vagy ha valaki allergiás rá. Kimértem ugyanis, hogy egy zacskóban hány teáskanál útifűmaghéj van, így 42 ft-ra jött ki egy teáskanál. Ennyi kell egy tojás helyett, ami most 80-100 ft. Nem mindegy. Annyi változás van még az előzőhöz képest, hogy a szép leveleket összevágtam, és belefőztem a lébe. Tettem egy evőkanál reszelt zöldséget is hozzá. 

Bibliás elmélkedés:
Szüleimmel jó körülmények között éltünk a 60-70-es években is. Anyunak nem kellett attól tartania, hogy nem marad elég pénze hó végére, mégis beosztott minden fillért. Nálunk nem volt kidobott étel, a zöldségmaradékot már akkor is komposztáltuk, mint minden kertes házban élő ember. Szerettünk olvasni, de kevés könyvet vettünk, könyvtárba jártunk. A ruházkodásra sem sokat adott anyám, akkoriban nem is változott ilyen gyorsan a divat, és nem volt szokás két-három darabnál többet birtokolni. Úgyis kinövi!-mondta. Erre kicsit fájó szívvel emlékezem, mert volt egy mackónadrágom, amit szinte állandóan viseltem, pedig vehettek volna többet is. Aztán férjhez mentem, és építkezni kezdtünk. Az otthon tanult takarékoskodási módszereket alkalmaztam, amit a férjem nem mindig vett jó néven, és ebben igaza is volt. Már sajnálom ezt, éket is vert közénk. Azért amikor a sok kis gyerekkel otthon maradtam, jól jöttek a megszokott ötletek, amihez anyósom is nagyban hozzájárult. Sokat tanultam tőle is, hogyan kell felhasználni mindent. Hogyan lesz a maradékból finom főétel? A szikkadt kalácsból pudingos rakott tészta. A fasírthoz szójagranulátumot adtam, a száraz kenyeret is felhasználtam. Most, hogy a tojás ilyen drága lett, nagyon örültem ennek a megoldásnak. Pál apostollal vallom: 
"Én megtanultam, hogy elégedett legyek azzal, amim van. Tudok szűkölködni, és tudok bővölködni is, egészen be vagyok avatva mindenbe, jóllakásba és éhezésbe, bővölködésbe és nélkülözésbe egyaránt. Mindenre van erőm a Krisztusban, aki megerősít engem. "








3 megjegyzés:

  1. Nem árt a takarékoskodás, és erre nevelni a gyermekeinket is. Ami persze nem jelenti azt, hogy rosszabb minőséget vegyünk és együnk.
    Ételt mi sem dobunk ki soha, ami olyan, hogy fel lehet újra használni, más formában, új ételként, az is egy jó megoldás.
    Jól néz ki a húsgombócod, finom lehetett! Karalábéból általában csak levest szoktam készíteni, de az nagyon szeretjük 😊.

    VálaszTörlés
  2. Levest is szoktam készíteni, de ezt most megkívántam. Ani

    VálaszTörlés
  3. Nagyon guszta és finom lehetett. Ehhez hasonló változatban már én is készítettem szeretem, de az idén valahogy a töltött karalábé elmaradt. Takarékosság végig kísér életemben ! Nem vagyok elégedetlen azt osztom be és úgy ami éppen van.

    VálaszTörlés