2023. november 10., péntek

Csíkszenttamási tokány

 

Még a parókián laktunk, amikor egyszer megszólalt a telefon, és egy kedves női hang jelentkezett. Elmondta, hogy ő egy régen ott szolgáló lelkipásztornak a dédunokája, és szeretne meglátogatni bennünket. Nagy örömmel fogadtuk. Már régóta szerettük volna kideríteni, hogy hol lakhatnak a lelkész rokonai, de erre addig nem került sor. A találkozás nagyon áldott volt. Ritter Idáék két kamasz fiúval és egy édes óvodás kislánnyal érkeztek a falunapra. A férj prédikált, aki maga is lelkész. A kapcsolat meg is maradt, az Idával készült riportot itt olvashatják a Befolyásos asszonyok a konyhában sorozat részeként. Minket is meghívtak a gyülekezetükbe bizonyságot tenni, néhány nőtestvérrel pedig részt vettünk egy konferenciájukon is. Amikor nálunk jártak, könyveket hoztak ajándékba, melyet Ida édesapja, Mészáros László, írt, vagy közreműködött a szerkesztésben. Egy hazafias gondolkodású, művelt ember képe rajzolódott ki előttünk, aki legnagyobb örömömre egy szakácskönyvecskét is kiadott. 
Hiába!  A nagy elmék otthon vannak a konyhában is. 😊
Most újra jött egy telefon Idától. Filmbemutatóra hívott, melyet édesapja könyvének felhasználásával készítettek. Persze, hogy ott leszünk! Amikor a könyvespolcon elkezdtem keresni a könyveket, mindjárt (nem véletlen?), a receptgyűjtemény került a kezembe. Emlékeztem, hogy több ételt is el akartam készíteni, de aztán elsodortak az események. Lapozgatás közben erre az ételre esett a választásom. 

Hozzávalók:
50 dkg bárányhús-helyett pulykamedál
20 dkg barna csiperkegomba
1 nagy fej vöröshagyma
2 gerezd fokhagyma
5-6 karika friss gyömbér
fél teáskanál őrölt gyömbér
(cukor)
fél mokkáskanál fahéj
1 teáskanál fűszerkömény
3 szem szegfűszeg
10 szem feketebors

1 teáskanál ételízesítő
1 dl olívaolaj
2 dl tejszín
1 dl száraz fehérbor

Elkészítés: A cukor karamellizásásával kezdenénk elvileg, de én ezt kihagytam. Biztos finomabb úgy, de mi nem ehetünk cukrosat sajnos. Az olajban pirítani kezdjük a felkockázott hagymát, fokhagymát, majd 5-6 db gyömbérszeletet, szegfűszeget, fahéjat, fűszerköményt.


A húsról lehúzzuk a bőrét, csíkokra vágjuk, és beletesszük a serpenyőbe azt is. Fehéredésig pirítjuk, majd a gyömbérport, sót, ételízesítőt is belekeverjük. Felöntjük a borral, és fedő alatt, lassú tűzön, néha megkeverve puhára pároljuk. 

Közben a gombát felszeleteljük, és egy edényben, kis olajon megpároljuk, és hozzáadjuk a húshoz. 

Én a borsot korábban adtam hozzá, mint a szerző, és egészben hagytam. Végül a tejszínnel lágyítjuk az ízeket,  még egyet rottyan, és kész.

Nagyon ízlett mindenkinek. 

Mészáros László vékony csíkokra vágott sárgarépát, céklát és zellert sütött hozzá, de én maradtam a főtt krumplinál és a sült céklánál, ami egyébként is nagy kedvenc. Van is egy recept itt, és itt. Szóval ez már a harmadik változat. Olajat forrósítottam, rá a csíkokra vágott céklát, egy gerezd fokhagymát reszeltem, sót, borsot, őrölt köményt adtam hozzá, és addig sütöttem, amíg kicsit megpuhult, de még roppanós maradt. Végül citromlével öntöttem le.

Mészáros Lászlót 2018-ban kitüntették a Magyar Arany Érdemkereszttel. A Patrióta Mozgalom megalapítója.
Hittel vallja, hogy:
„Nekünk, magyar demokratáknak, a nemzeti lét, a magyar kulturális hagyományaink és kivételesen gazdag, gyönyörű anyanyelvünk megőrzése, éppen olyan alapértékünk, mint az emberi jogok védelme, a társadalmi szolidaritás, a vállalkozás szabadsága, és a gazdasági növekedés gyümölcseinek igazságos elosztásába vetett hit és szándék, valamint a tiszta természethez, a védett környezethez való jog. Mindezek teljesülése nélkül a demokrácia nem, nem lehet teljes. Az antik, illetve keresztény hagyományainkon, kultúránkon alapuló magyar és európai identitásunk, a jogállamiságunk nem képzelhető el, ezen értékeink maradéktalan teljesülése nélkül.”

4 megjegyzés:

  1. Nagyon finom ételt hoztál megint!

    VálaszTörlés
  2. Kár, hogy még az illatát sem érezzük. Ani

    VálaszTörlés
  3. Finom lehetett az izgalmas fűszerezéssel ez az erdélyi étek! A barna gomba is biztos jól illett hozzá. Nem beszélve az illatáról, valóban kár, hogy az sem jön át a képekkel együtt 😊.

    VálaszTörlés