2023. november 27., hétfő

Szaloncukor és desszert birsalmasajtból

 

Nem tudom, hogy hányan készítettek birsalmasajtot idén, mert alig termett a fákon. A fagy a legtöbb helyen elvitte. Én három szemet vettem, de leves lesz belőle. Mégis közzé teszem ezt a receptet, mert gumicukorból is lehet szaloncukrot készíteni, és akkor olyan lesz, mint a zselés. 
 A birsalmasajtot lehet főzéssel és sütéssel elkészíteni. Én ehhez sütöttem néhány éve.  A recept a linkre kattintva érhető el: https://korsocska.blogspot.com/2019/09/sult-birsalmasajt-keves-cukorral.html
A sütés és darálás után 1 kg birshez 50 dkg cukrot adunk, pépesítjük, és addig főzzük, amíg elválik az edény aljától. Főzésnél viszont 80 dkg cukor kell. Téglalap alakú edénybe tesszük megszilárdulni, majd kiborítjuk, 
és felvagdossuk.

Olvasztott csokiba mártjuk, 
és rácson hagyjuk lecsepegni.
Ketté vágva:
Desszertként: 
..............
Bibliás elmélkedés:
Sokat változott a karácsony megünneplése az évszázadok alatt. Változott persze az anyagi helyzet is. Még emlékszem, hogy A farm, ahol élünk című filmben, mely az 1870-1880-as évek Amerikájában játszódik nagy dolog volt, hogy a gyerekek karácsonyra bádogbögrét kaptak. Így mindenkinek lett sajátja. Szerető, gondoskodó család volt. Ennyit tudtak adni, de ez nem volt kirívó, mert az ismerősök is hasonló szinten éltek. 
 Persze a világ változik, és talán nem is a külsőségek a lényeg, de kérdés, hogy a belső lelki tartalom megjelenik-e. 
Jó lenne (magamnak is mondom), ha nem sodorna el minket az üzletieskedés, és valóban úgy adnánk ajándékot, hogy a másik örüljön. 
Mi már nagyon sokan vagyunk a családban. 5 gyermekünk házas, 4 unokánk van, már nem ajándékoz mindenki mindenkinek. Esztikénk letöltött egy alkalmazást a netről, amelyben mindenki két nevet húzhat, és annak ajándékoz. A tagok pedig felírták, hogy minek örülnének. Így biztos hasznos dolgok kerülnek a fa alá. 
Na, ugye! Mi is ajándékozunk. 
Igen! Természetesen, de nekem nem ez a központi célom. December elején részt veszek egy kihívásban. Minden nap elolvasunk egy részt Lukács evangéliumából. 24 rész, éppen végzünk szenteste. Ebben olvashatunk legrészletesebben Jézus életéről, a születése körüli eseményekről, hiszen a karácsony elsősorban arról szól, hogy "Isten megjelent testben." Közénk jött, átélte mindazt, amit mi, éppen ezért megért bennünket, de erőt is ad, hogy megálljunk a kísértésekben.  33 évvel később pedig  meghalt miattunk, értünk, helyettünk.
Zsindelyné Tüdős Klára gondolatait is igyekszem majd szem előtt tartani, aki a nagytakarítást elsősorban a szívben képzeli el: 
"Vajon nem volna-e jó az életünk homályos zugaiban is elkezdeni a lomtalanítást...?... Kicsi bosszúság tartós haraggá nő, ha idejében ki nem seperjük. Kicsi csalódás sötét depresszióvá dagad, ha hagyjuk."
Tisztázni kell a homályos, zavaros ügyeket, akkor is, ha ez a bontás nehéz és fáradságos munka. Csak ezen az áron kap levegőt, fényt az életünk. Csak ezen az áron válunk elviselhetővé a magunk s a környezetünk számára."
Ehhez kívánok áldott felkészülést a kedves olvasóknak.

4 megjegyzés:

  1. Nagyon ötletes a birsalmasajt ilyen formában és finom lehet a csokival! Szeretem a birsalmát de lassan leszokok róla van olyan év mikor nem lehet kapni, ha pedig van akkor annyira felment annak is ára. 20%-os kedvezmény volt a boltunkban 3 darabot vettem ami 700 Ft. volt. Kompótnak csináltam meg, de érdekes egyáltalán nem volt olyan az íze mint régen. Bibliás elmélkedésed jó volt olvasni, köszönöm!

    VálaszTörlés
  2. Finomak lehettek, ügyes megoldás mindegyik!
    Birset én sem vettem idén, nem is nagyon találkoztam vele a piac, de ha igen, akkor is nagyon drága volt.

    VálaszTörlés
  3. Sajnos nálunk sem volt bő termés, abból a pár szemből likőrt készítettem, még érik. :-)

    VálaszTörlés
  4. Igen, sajnos nem volt jó a termés, mert elfagyott mindenütt.

    VálaszTörlés