2023. augusztus 18., péntek

Félbarna cipó augusztus 20-ra

 

Szinte mindig házi kenyeret eszünk, de ritkán sütöm cipó formában. Általában a kalácssütőmet használom, de az ünnep tiszteletére most ezt hozom. Ráadásul, még nem mondtam, én írom a recepteket a Reformátusok lapjában is, és ennek a kenyérnek a receptjét küldtem el az augusztus 20-i számba. Már sütöttem félbarna kenyérlisztből, a recept itt olvasható, most nem írom le még egyszer. Kicsivel több vizet tettem most hozzá, és egy csipet cukrot is. 
Sütőlapra fektettem, jól megspricceltem vízzel, és a szokott módon sütöttem. A képen a bor arra utal, hogy a protestáns egyházak tagjai augusztus 20-án úrvacsorát vesznek.

Bibliás elmélkedés:
Bejártam ungot-berket búzakalászért. Mire rájöttem, hogy ezt akarom használni a képen, már a környékünkön többnyire learattak. Ahol meg nem, ott nem láttam kóbor kalászokat az árok szélén, mert azt nem tudtam volna elképzelni, hogy bemenjek a szántóföldre, és onnan hozzak. Nagyon helytelenítem azt az új szokást, hogy a gabona-vagy a levendulatábla belsejében fényképezkednek egyesek letaposva ezzel más munkáját. Végül is nagy örömömre találtam egy helyen, de a szomszédunk, aki mezőgazdász felvilágosított, hogy ez árpa. Úgyhogy tovább kerestük a férjemmel amíg minden összejött: árok szélén és búza. 

Erről a 

magvető példázata

 jut eszembe, melyet Jézus mond el az embereknek. A szántóvető elszórja a magot, de némelyik az út szélére esik, felcsipkedik a madarak. Némelyik köves helyre esett, de mivel kevés volt a föld, azonnal kiszáradt, mihelyt kihajtott. Némelyik tövisek közé került, amelyek megfojtották. Amelyik jó földbe került, az kihajtott és sokszoros termést hozott. A hallgatóság először nem értette, de Jézus elmagyarázta. A vetőmag Isten Igéjét/Szavát jelenti. Az emberek hallják, de vannak, akik azonnal elfelejtik, mert jön a Sátán, és más gondolatokat ad eléjük, hogy azzal foglalkozzanak. A köves hely azt jelenti, hogy valaki örömmel fogadja a tanítást, de mihelyt valami kellemetlensége származik belőle, üldözés stb, elbukik, többé nem figyel Jézusra. A tövisek a világ gondját, csábítását jelentik, vagyonszerzés, karrier, ezek is megfojtják az igét. A jó földbe vetett mag azokat jelenti, akik hallják Isten Igéjét, befogadják, engedelmeskednek, és tovább is adják. https://abibliamindenkie.hu/uj/MRK/4

Melyik föld vagyok? 

Fontos-e nekem Isten Igéje? 

Olvastam-e már úgy, hogy mit üzen nekem a szövege? 

Előfordult-e már, hogy meghallottam valamit, megértettem, hogy nekem szól, és igyekeztem aszerint dönteni, cselekedni? Ilyen jó földdé kell válnunk, hogy Isten használni tudjon bennünket országa építésében, a gyülekezet közösségében. Ami akadályoz, az a bűn. Néven kell nevezni, bocsánatot kérni, és követni Jézust. "Mi hűtlenkedünk, Ő hű marad, magát meg nem tagadhatja."2. Timóteus 2.13.

Végezetül azért néhány szó a közelgő ünnepről. Alkotmány, Szent István, új kenyér ünnepe? Az alkotmány helyett Alaptörvény van, és bevallom, hogy hosszú ideje nem olvastam. Jó volt újra találkozni a szép szöveggel. Ajánlom, olvassák végig.

Álljon itt néhány mondat az új Alaptörvényből:

MI, A MAGYAR NEMZET TAGJAI, az új évezred kezdetén, felelősséggel minden magyarért, kinyilvánítjuk az alábbiakat: 

Büszkék vagyunk arra, hogy Szent István királyunk ezer évvel ezelőtt szilárd alapokra helyezte a magyar államot, és hazánkat a keresztény Európa részévé tette.

Büszkék vagyunk az országunk megmaradásáért, szabadságáért és függetlenségéért küzdő őseinkre. Büszkék vagyunk a magyar emberek nagyszerű szellemi alkotásaira. 

Büszkék vagyunk arra, hogy népünk évszázadokon át harcokban védte Európát, s tehetségével, szorgalmával gyarapította közös értékeit. 

Elismerjük a kereszténység nemzetmegtartó szerepét. 

Becsüljük országunk különböző vallási hagyományait. Ígérjük, hogy megőrizzük az elmúlt évszázad viharaiban részekre szakadt nemzetünk szellemi és lelki egységét. 

Kinyilvánítjuk, hogy a velünk élő nemzetiségek a magyar politikai közösség részei és államalkotó tényezők. 

Vállaljuk, hogy örökségünket, egyedülálló nyelvünket, a magyar kultúrát, a magyarországi nemzetiségek nyelvét és kultúráját, a Kárpát-medence természet adta és ember alkotta értékeit ápoljuk és megóvjuk. Folytatás a honlapon. (katt a kék szövegre)

2 megjegyzés:

  1. Nagyon szép kenyeret sütöttél, kívül-belül csodás, finom is lehet!
    Szép ünnepet kívánok az egész családodnak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valóban jó ízű, de a fehér kenyér (ha ehetném) és a teljes kiőrlésű jobban ízlik nekünk. Azért elfogyott. :)

      Törlés