2021. július 15., csütörtök

A grúz étteremben



Évi és Noémi is lediplomáztak, ezzel, legalábbis átmenetileg, megszűnt a tanulmányaikat végzők létszáma a családban. Persze a férjemből kiindulva lehet még itt folytatás. Ő ugyanis három diplomával és több szakmával bír. Ráadásul a három diploma teljesen más irányultságú: általános gépész üzemmérnök, műszaki tanár, református lelkész. "Későn érő típus!"-szokta mondogatni. "Most jön a balettiskola:"-szoktam én meg viccelni vele. 
Már régóta készültem arra, hogy megkóstolom a grúz konyhát. A diplomaosztó éppen jó alkalomnak ígérkezett. Hiába talál ilyen recepteket az ember, ha még nem kóstolta a távoli országok ételeit, akkor szerintem nem igazán tudja elkészíteni. Így aztán szombaton beültünk a budapesti egyik grúz étterembe, és mondhatom, nagyon jókat ettünk. Ezek a grúzok értik a módját a vendéglátásnak. Persze annak is, hogy jól teletömjenek előételekkel, úgyhogy a főétel már csak egy szelet hús, de az azért jó vastag. Mivel több fogást kézzel kell enni, kis törlőkendőt kaptunk mindjárt az elején. Háttérben a grúzok kedvelt ásványvize, a Borjomi. Kicsit szénsavas, nagyon kellemes. Mi a férjemmel kétszemélyes tálat rendeltünk.

Padlizsántekercsek, sajtkockák, paradicsom és uborka zöldfűszerekkel érkeztek előételnek.
Finom sajtos lepény volt a következő fogás.
Én nagy leveses vagyok, ezért azt is kértem. Nem járt a menühöz. Chakhapuli leves tárkonnyal.
Ezek a kis batyuk viszont igen. Hússal vagy gombával töltve. Hinkali névre hallgat.
Úgy kellett enni, hogy megfogtuk a végét kézzel, megfordítottuk, és beleharaptunk. 
Sajnálom, de akárhogy forgatom, mindig fekve jelenik meg a főétel. Mellette adjika szósz.

Ilyen a grúz kenyér.

A lányok mást ettek. Egy fokhagymás mártásban készült csirkét.

És a névadó Hachapuri nevű tésztacsónakot tükörtojással. (A fenti képen.) Mi nem ettünk desszertet a férjemmel, mert diétás nem volt, de a lányok igen. Egy Marlenkához hasonló diós süteményt és egy pohárkrémet lépesmézzel. 

Jó volt megismerkedni ennek a kedves népnek a gasztronómiájával, de nem hiszem, hogy a közeljövőben lesz újrázás. Azért ha valaki kedvet kap, nem fogja megbánni. 
A grúzok túlnyomó többsége grúz ortodox. Hagyományaik szerint András apostol alapította egyházukat már az I. században. A honlapjukon látható a grúz írás, és találtam youtube megosztásokat is. A szentmisében elhangzó könyörgés, a Kyrie eleison feldolgozása hallható itt.

Magyar szövege
Uram, irgalmazz, Uram, irgalmazz, Uram, irgalmazz!
Krisztus, kegyelmezz, Krisztus, kegyelmezz, Krisztus, kegyelmezz.
Uram, irgalmazz, Uram, irgalmazz, Uram, irgalmazz!
Egy másik, gyönyörű feldolgozás:



6 megjegyzés:

  1. Először is sok szeretettel gratulálok a lányoknak! Nagyon sok finomságot és különlegességet ettetek. Én biztos jóllaktam volna már az előétellel.
    Akkor otthon is készülnek majd grúz ételek?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a kedves szavakat. Talán készülnek majd, nem tudom.

      Törlés
  2. Gratulálok a felnőtt lányaitoknak és nektek szülőknek is! Sok finomságot láttam amit szívesen megkóstolnék sőt kíváncsi lennék arra a sajtos lepény receptre is ! Váljon egészségetekre ez a finom és különleges ételsor :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Utólag jöttem rá hogy ez a lepény amit más néven hacsapurinak is hívnak és én ezt már egyszer elkészítettem ami akkor is nagyon ízlett. Jó rég volt még 2016-ban ezért is nem emlékeztem rá.

      Törlés
    2. Melyikre gondolsz? A kerekre vagy a csónak alakúra?

      Törlés
    3. A kerekre figyeltem fel. Amit én készítettem az töltve volt sajttal, de ahogy látom ennek a tetején van a sajt!

      Törlés