2018. március 6., kedd

Ez a sajt nem sajt 3. Borsos, petrezselymes sölyt

A recept a régi, csak ebben zöldbors van és vágott petrezselyem. A lila hagymás és a fokhagymás is nagyon finom. Rendszerint 2 literből készítem, most is, mert ennyi pont elfér a szűrőben. Ebből most 32 dkg lett. A recept 3 literhez adott.
Hozzávalók:
3 liter házi tej
3 csapott evőkanál só
50 ml 10%-os ecet
zöldbors
petrezselyem zöld
Elkészítés:
A tejet felforraljuk, beleöntjük a sót és az ecetet. Kicsit főzzük, amíg összekap. Hozzáadjuk a fűszereket, és levesszűrő szitán lecsepegtetjük. Gyorsan kell vele dolgozni, mert hamar összeáll. Ha kihűlt, már ehetjük is. 
Legalább 25 éve hordunk házi tejet. 
Nemcsak isszuk, hanem fel is dolgozzuk a tejet. Joghurtot, túrót és ezt a hamis sajtot is szoktam készíteni. Amikor befejezték a tejtermelést a gazdaságban, elkértem a receptet. Nagyvonalúan csak sajtnak nevezik, de valójában nem az, mert nincs benne oltó. Egy ehhez hasonló tejterméket  Dél Ázsiában készítenek, ahol paneer-nek hívják (panír, ponír) Készítik citromlével vagy joghurttal is, de hasonló technikával, bár nem mindenütt tesznek bele sót. Rendszerint lenyomatják egy súllyal, vagy átgyúrják, sózzák, szeletelik, vagy darabolják. Fogyasztják külön uzsonnára süteményekkel, de ételbe is teszik. Ha édességhez használják, akkor tehéntejből készül. 
Nem szeretem az idegen elnevezéseket, ezért megpróbáltam magyar nevet adni neki.
Sejt? Ez már "védett", hiszen biológiából ismerjük.
Söjt? Ez jobb, mert hasonlít, de mégsem az. Végül is a sölyt mellett döntöttem.

1 megjegyzés:

  1. De jó ez az újabb ízesítésű "sajt" :-) Ki fogom próbálni, ha sikerül, hozom :-)

    VálaszTörlés