2019. augusztus 15., csütörtök

Talkedli (csehfánk)



 Ezer éve megvan a talkedli sütő, de talán eddig még csak tojást sütöttem benne. Az is odaégett az emlékeim szerint. Most viszont gyönyörűen megsültek a fánkocskák. Még azt kell gyakorolni, hogy egyforma nagyok legyenek. Egy régi-régi szakácskönyet használtam. Lévai Vera írta és Kelet-európai szakácskönyv a neve. Országonként tartalmaz egy-egy jellemző ételleírást. Csehszlovákiából (!) ezt választottam. Húsgombóc leves után kiváló volt.
Hozzávalók:
30 dkg liszt
2 dkg élesztő
1/4 liter langyos tej
5 dkg cukor (édesítő)
2 tojás
vaj a sütéshez
szilvalekvár
Elkészítés:
Az élesztőt egy kevés tejben felfuttatjuk, keverünk bele 2 evőkanál lisztet, és kétszeresére kelesztjük. Beletesszük a tojásokat, a cukrot (én egy evőkanál Sorbitum édesítőt használtam), a maradék lisztet és a tejet. Fakanállal simára keverjük, és ismét kétszeresére kelesztjük. Vajjal megkenjük a talkedlisütőt, és a mélyedésekbe egy kanálnyit szaggatunk. Lassan sütjük, hogy a közepük ne maradjon nyers. Én raktam egy vaslapot a sütő alá. Ha kész, megszórhatjuk porcukorral, ez nálam a férjem cukra miatt elmaradt. Szilvalekvár illik hozzá.


Összesen 20 db lett, de itt már csak 15 látszik. 
Még egy sor fánk recept itt. Túrós, farsangi gyors, sörös és társai.
Bibliás elmélkedés:
Péter apostol Joppé nevű városban járt. Tanított, és betegeket gyógyított. Éppen imádkozáshoz készült, amikor megéhezett, és elkezdtek ételt készíteni neki. Ekkor látomásban egy nagy lepedő-szerűség ereszkedett le az égből, amelyben mindenféle csúszó-mászó állat volt. Olyanok, amiket zsidó embernek nem volt szabad fogyasztani. Mégis hangot hallott: Öljed és egyél! Tiltakozott, mert soha nem evett tisztátalan ételt, de a hang, Isten hangja, arra budította, hogy amit Isten megtisztított, azt ne mondja tisztátalannak. Ekkor három férfi jött hozzá, és elmondták, hogy Kornéliusz, egy istenfélő római százados küldte őket Cézáreából, aki az egy, igaz Istent, az ő Urukat szolgálta. Neki pedig Isten angyala adta ezt a tanácsot. Péter ekkor behívta, és vendégül látta őket. Ők voltak tehát a lepedőben látott "tisztátalanok", eddig ugyanis zsidó ember nem ehetett együtt pogányokkal. Jézus halála után azonban Isten kiterjesztette a kegyelmét minden emberre, és őket is megajándékozta a Szent Lélekkel. Péter nagyon szépen fogalmaz. "Most értettem meg igazán, hogy Isten nem személyválogató, hanem minden népben kedves előtte, aki őt féli, és igazságot cselekszik."
Ez a történetet pont ma olvastuk a bibliaolvasó kalauz szerint. 

2 megjegyzés: