2023. október 13., péntek

Túrós lepény. Kicsit diétás

Már van egy ilyen sütemény a blogon, de cukorral és finomliszttel készült. Kaporral és kapor nélkül is. 

Hozzávalók:


10 dkg finomliszt
20 dkg teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
1 mokkáskanál só
1 teáskanál 1:4 édesítő
10 dkg margarin
1 tojás
2 evőkanál tejföl
1,5 dkg élesztő
1 dl tej
1 kockacukor
-töltelék:
70 dkg túró
2 evőkanál édesítő
csipet só
3 tojás sárgája
2 evőkanál búzadara
4 tojásfehérje
-máz:
1 tojás sárgája
1 mokkáskanál édesítő
3 evőkanál tejföl

Elkészítés:
Az élesztőt felfuttatjuk a cukros tejben. A lisztet, édesítőt, sót összekeverjük,  majd a margarint elmorzsoljuk benne. Az élesztős keverékkel, a  tojással és a tejföllel összegyúrjuk. Letakarjuk amíg elkészül a töltelék.




A tésztát kinyújtjuk, és leterítjük egy nagy gáztepsibe (30x40cm). 
A töltelék hozzávalóit összekeverjük, a fehérjét előbb jól felverjük habnak. Na, ez a részlet kimaradt. Már rákentem a túrót a tésztára, amikor rájöttem, hogy a hab nincs benne. Most mit tegyek? Ha felverem, és ráterítem, akkor a hab megég, de a tészta nem sül meg. Végül is a habot rákentem a túróra, és az ujjaimmal beledolgoztam. Végül is jól sikerült. A sütőt 180 fokra alsó-felső sütésre előmelegítjük. Kb 30 percig sütjük, majd megkenjük a mázzal. Véletlenül több tejfölt tettem a mázhoz, mint az eredeti recept. Felső sütésre állítjuk, és addig sütjük, amíg hólyagos nem lesz, és szép színt kap. 

Több ponton eltértem az eredeti recepttől, de azért nagy baj nem történt, és nagyon finom lett. Eredetileg az élesztőt csak bele kell morzsolni a tésztába, de én kicsit felfuttattam, mivel teljes kiőrlésű liszttel dolgoztam. 
Régi ízek, kedves emlékek idéződtek fel így is. Anyukám készítette gyakran ezt a parasztlepényt. 
Bibliás elmélkedés:
Október 13-a, péntek van. Péntek 13. A babonások szerint ez szerencsétlen nap. Hasonlóan gondolkodnak a fekete macskával való találkozásról és sok más olyan dologról, ami nem is tudja befolyásolni az életünket. Nem véletlen, hogy a német nyelvben a babonaságot ellen-hitnek nevezik. Hiszen nem hihetek egyszerre Isten gondviselésében, abban, hogy szeret engem és jót akar nekem, és abban, hogy egy fekete macska ártani tud. Szegény cicák! Ha tudnák, hogy milyen negatív vélemény alakult ki róluk! Pedig se ártani, se használni nem tudnak. Az életünket nem befolyásolja a velük való találkozás, hacsak nem lépünk a farkukra, mert akkor azért nem állnék jót értük. Az ember sok mindent kitalált, csak hogy ne kelljen Istennel számolnia. A horoszkóp is egy ilyen elterelő hadművelet. Mintha a csillagok a legkevésbé is tudnának irányítani bennünket! Isten azért teremtette ezeket, hogy az ünnepek idejét mutassák. 
Az helyett, hogy ilyen haszontalanságokhoz igazítjuk az életünket, a Biblia, Isten Szava arra bátorít bennünket, hogy:
"Nézzünk fel Jézusra, a hit szerzőjére és beteljesítőjére, aki az előtte levő öröm helyett – a gyalázattal nem törődve – vállalta a keresztet, és Isten trónjának a jobbjára ült."


4 megjegyzés:

  1. Finom lehetett a gazdag tútó töltelékkel. Néha én is szoktam hasonlót sütni, egy tartalmas leves után második fogásnak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valójában annyira gazdag, hogy nem is kell nagyon tartalmasnak lennie a levesnek.

      Törlés
  2. Jó lett ez a lepény hab nélkül is, én úgy látom. :-) A péntek 13. pedig sosem hozott balszerencsét. ;-)

    VálaszTörlés