2014. október 20., hétfő

Gluténmentes diótorta





Lánykori nevén Nagymama diós tortája. Sokáig kerestem hasonlót az interneten, de valamennyi liszt mindegyikben volt, leszámítva egy rizsliszteset. Így hát ez a recept hiánypólónak tűnik. Egy régi szakácskönyvben találtam. Anyukámmal készítettük először. Emlékszem, amikor a lisztet akartuk hozzáadni, csodálkozva láttuk, hogy nem szerepel a hozzávalók között. Csak a tepsi kikenéséhez ajánlották, de én kihagytam.
 -Na ebből mi lesz? - csodálkozott anyu, de nagyon finom, leheletkönnyű torta sikeredett belőle. 

Hozzávalók: 

-a tésztához
14 dkg cukor
6 tojássárgája
7 tojásfehérje
egy fél citrom héja
10 dkg őrölt dió
a tepsi kikenéséhez zsiradék 

-a krémhez
14 dkg vaj vagy Rama margarin
8 dkg porcukor
1 tojássárgája
10 dkg őrölt dió
1 evőkanál rum
diódarabok

A tojások sárgáját habosra keverjük a cukorral, belereszeljük a citromhéjat, és felváltva adjuk hozzá a diót meg a habbá vert fehérjét. Kizsírozott tortaformába öntve úgy sütjük, akár a piskótát. Ha kisült, deszkára borítjuk, és ha kihűlt, kettévágjuk. Megtöltjük és bevonjuk a krémmel, amelyhez a tojássárgáját alaposan kikeverjük a porcukorral meg a vajjal, és a diót meg a rumot hozzáadva fehéredésig keverjük. A tetejét diószemekkel díszítjük.
Természetesen be kell tartani a gluténmentes diétára vonatkozó szabályokat: 
- A búza-árpa- vagy rozslisztből készített ételeket külön sarokban tartsuk!
- A konyhai eszközöket, robotgépet, szűrőket stb. alaposan mossuk el használat előtt és után! Legjobb külön edényeket használni a gluténmentes ételek készítéséhez.





Ez 2015 januári torta. 




Három különböző torta látható a képeken. A kereknél elfelejtettem lefényképezni a szeleteket. A következőnél, amely a cikk tetején van, eldőlt a torta egy kicsit, le kellett kerekíteni, így kisebb lett. Mióta ezt a puccos elektromos sütőt használom, nem mindig sikerül a diótorta. 
A harmadik jó lett. Kicsit több dió van a tésztában, mint a másik kettőben. Kb 175 fokon előmelegítettem a sütőt, majd ezen a hőfokon sütöttem 10 percig. Utána 130 fokra mérsékeltem a hőfokot, és csak 20 perc múlva nyitottam ki, hogy hústűvel megnézzem, jó-e. 2 perc múlva elzártam a sütőt, de nem vettem ki a tortát, csak kinyitottam, még 7 percig benn maradt. Utána kivettem a formából, és kihűlés után megtöltöttem.
Másik recept: 
Gluténmentes diótorta citromkrémmel
http://korsocska.blogspot.hu/2015/10/glutenmentes-diotorta-2-citromkremmel.html

Bibliás elmélkedés:

"Ti rosszat terveztetek ellenem, de Isten terve jóra fordította azt." (Mózes 1. könyve 50.rész 20. vers)
Az egyik legfontosabb mondat a Bibliában. Azt jelenti, hogy Isten mindent fel tud használni abból, ami az életünkben történik. Nem kell megijednünk, ha nehézséggel találkozunk, mert ami akadálynak tűnik, lehet lépcső is. Bíznunk kell abban, hogy Isten az övéiről minden körülmények között gondoskodik. Az idézett mondat József történetéből származik, és úgy kerül ide, hogy csak két helyen említik a diót a Bibliában, pedig  értékes ajándék .
Az egyik említés ebben az érdekes családtörténetben fordul elő. A zsidók ősatyja, Jákób, kivételezik az egyik fiával, Józseffel. Ő vissza is él vele, amiért kivívja testvérei haragját. Meg akarnak szabadulni tőle, még a gyilkosság gondolata is felmerül, de Isten megmenti és sok szenvedés, hosszú ideig tartó börtönévek után vezető pozícióba kerül Egyiptomban. Amikor újra találkozik a testvéreivel, azok nem ismerik fel. Bosszút állhatna rajtuk, de Isten már átformálta. Volt ideje gondolkodni azon, hogy mi volt az ő bűne ebben a kapcsolatban. Megbánta és megbocsátott. A találkozáskor megpróbálja a testvéreit, hogy vajon megbánták-e, hogy rosszul bántak vele. Bízhat-e bennük a továbbiakban? Apjuk többek között diót is készít ajándékba "annak a férfiúnak", akiről akkor még nem tudják, hogy kicsoda. Több próba után a József megnyugszik, felfedi kilétét, és magához veszi a családját. Védett körülmények közé kerülnek Egyiptomban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése