2013. december 27., péntek

Karácsonyi menüsor mégis

A tálkában narancshéjból, pogácsaszaggatóval
 készült formák
A Halászlé című bejegyzésemben kifejtettem, hogy miért nem akarom bemutatni az ünnepi ételsort, de meggondoltam magam. Bepillantottam ugyanis a Paprika tv egyik angolul beszélő szakácsnőjének karácsonyi műsorába, ahol a pulykát olyan tokúsan tálalta, hogy ezt egyik magyar háziasszony se tenné. Szemöldökcsipesszel szedegetjük, de tokúsan, tollasan a szárnyast akkor sem adjuk az asztalra. Ráadásul, ha jól láttam, a püspökfalatján lévő zsírmirigyet se vágta ki. Szomorú!















Tehát szenteste:
Halászlé, recept itt:  http://korsocska.blogspot.hu/2013/12/halaszle.html
Töltött csirkemell
Egyben sült sertéshús
Göngyölt karaj
Töltött burgonya
rizs
cékla
hideg tea
sütemények

Töltött csirkemell:




Hozzávalók: 20 dkg trappista sajt, 5 dkg vaj, só, bors, fehér bor, 6 fél csirkemell filé, amelyekbe zsebet vágtam. Sajtszeletekkel és vajdarabkákkal töltöttem meg őket, majd a múlt hétről maradt sült csirkecomb olajába forgattam. Meglocsoltam egy kis száraz fehér borral, lefedtem alufóliával, majd  tepsiben lassú tűzön kisütöttem. Még forrón megszórtam reszelt sajttal. A pecsenyeolajtól finom szaftos lett, nem száraz, mint a csirkemell általában.

Egyben sült sertéshús

Egy szép darab lapockát formára vágtam. Sütés előtti napon besóztam, majd sütés előtt megszórtam durvára vágott színes borssal, őrölt köménnyel. Két gerezd fokhagymát apró darabokra vágtam, és megtűzdeltem vele a húst, vagyis késsel réseket vágtam, és beledugdostam a fokhagymát. Kis vörös borral meglocsoltam, és lábosban, fedő alatt, lassú tűzön kisütöttem. Amikor megpuhult, levettem a fedőt és pirosra sütöttem. Szeletekre vágva tálaltam.

Göngyölt karaj



7 szelet karajt kivertem jó laposra, és ráfektettem egy-egy fél szelet főtt, füstölt tarját. Megkentem  bolti reszelt tormával, összegöngyöltem, és lisztbe, tojásba, zsemlemorzsába forgatva kisütöttem. A maradék tojáshoz adtam egy kis joghurtot, fűszereket, és a csirkemell kicsi darabjait, nem tudom, mi a nevük, forró olajban kisütöttem.

Töltött burgonya

A krumplit Eszter készítette. 8 darabot használt fel. Sűrűn bevagdosta őket, és mindegyik vágatba tett sajtszeletkéket. Sózta, és olajozott tepsiben kisütötte.












A sütemények jelentős részét is ő készítette, de a recepteket később közlöm. Kuglófot sütött, szederlekváros linzert, sajtos és sonkás leveles tésztát, mézeskalácsot. A beiglit vettem, és kaptunk is. Krémes sütiket is kaptunk. Az ennivaló fele sem fogyott el, jutott másnapra is.
Karácsony 1. napja:
Marhahúsleves, töltött káposzta és vasi pecsenye volt.
Karácsony 2. napja:
Maradékok
Bibliás elmélkedés:
Isten maga készítette el az ünnepek idejét az Ószövetségben. Finom ételeket ettek bőségesen. Aki azt mondja, hogy Ő nem akarja, hogy ünnepeket tartsunk, az valójában nem is ismeri a Szentírást. Arra az igére szoktak hivatkozni, amelyet Ámós próféta írt: 
"Gyűlölöm és megvetem a ti ünnepeiteket, és nem gyönyörködöm a ti összejöveteleitekben." (5. rész 21.vers) Ez valóban benne van a Bibliában, de az akkori kornak szól. Az emberek képmutató módon vettek részt az istentiszteleteken, hozták az áldozatokat, de nem tiszta szívből. Ebből Isten nem kér. De nem az ünnepekből van elege, hiszen Jézus maga is részt vett ezeken, és erre bátorította a tanítványait is: "Ti menjetek fel az ünnepre!" (János 7.8)
Így gondolkodhatunk a többi ünnepről is. Nem csak szabad, hanem kell is ünnepelnünk. Nem csak szabad, hanem kell is különleges ételeket főznünk, amennyire a pénztárcánk engedi, bár a lelki tartalom nélkül a mi ünneplésünk is csak olyan lesz, mint Ámós próféta kortársaié.
 "Ti menjetek fel az ünnepre!" - mondta Jézus a tanítványainak. Vagyis:  "Menjetek fel a templomba!"
A következő ünnep december 31-én este, és január 1-én délelőtt lesz istentiszteletekkel a templomokban. Bűnbánattal, hálaadással, imádsággal a jövő év áldásaiért.
Bízd Újra Életed Krisztusra!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése