2021. február 22., hétfő

Tolófánk megkésve, de okkal


 Végre elköltöztünk, de éppen ezért nem tudtam közzé tenni ezt a receptet. Több, mint egy hete csak telefonról neteztem. A tolófánk recept megjelent a Reformátusok Lapjában, ahol Konyha rovat indult. Most éppen nincs aktualitása, de azért, gondolom, senki nem bánja, ha megnézi. Fánkot egyébként is lehet év közben is sütni. 

Az igei gondolatokból csak néhány mondatot közöltek, álljon itt a teljes szöveg:

Tolófánk

Egy régi erdélyi receptet hoztam Zilahy Ágnes Valódi magyar szakácskönyvéből (1892). Lapozgatása közben ámulva látjuk a receptek gazdagságát, és csodálkozva ismerünk fel külföldinek hitt ételeket is, mint például ezt a tolófánkot. Itt a farsang, ideje fánkot sütni. Sokan idegenkednek az ilyen népszokásoktól, keresztyén örökségünket féltik a néphagyományokban valóban gyakran jelen lévő babonaságoktól. Iránymutatás lehet számunkra az ismert igevers: „...mindent vizsgáljatok meg, a jót tartsátok meg, a gonosz minden fajtájától tartózkodjatok.” (I. Thessz. 5.21-22)

A farsang eredetileg télűző mulatozás volt, de mára gyermekek álarcos felvonulásává szelídült. Bárcsak annyi képmutatás lenne az életünkben, mint amit a jelmezekkel kicsinyeink képviselnek!

Hozzávalók:

250 g finomliszt, 200-250 ml forró tejszín vagy zsíros tej, 2 tojás egy evőkanál vaj, 30-50 g cukor, néhány csepp vanília eszencia, csipet só

Elkészítés:
A lisztet nagy tálba tesszük, és a forró cukros tejszínt állandó keverés mellett hozzá adjuk. Inkább kevesebb legyen a tej, hogy jó kemény maradjon a tészta. Folyamatos keverés mellett adagoljuk a tojássárgáját, az olvasztott vajat, sót, vaníliát. Végül a fehérjehabot. Olajat forrósítunk, és tolófánk cső híján csillagcsöves nyomózsákba tesszük a tésztát, majd tetszőleges hosszú csíkokban beleengedjük az olajba. Szép pirosra sütjük. Megszórhatjuk porcukorral vagy kínálhatjuk gyümölcsízzel is.



6 megjegyzés:

  1. Örülök, túl vagytok a költözésen, remélem minden rendben zajlott. Gratulálok a lapban magjelent receptedhez, finomat sütöttél. Nálunk otthon a faluban is szokás volt ezt a fánkot sütni, viszont a családunkban nem készült, legalábbis akkor már nem, amire már én is emlékszem 😊.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó lenne többet tudni arról a fánkról. Milyen receptet használtak, milyen eszközzel készült stb.

      Törlés
    2. Szia Ani! Amikor szülőfalumban Mözsön járt az "Ízőrzők", akkor itt a műsorban is sütöttek kitoló fánkot. Itt megnézheted, a vége felé van ez a sütés:
      https://www.youtube.com/watch?v=QuSZb-7CLRo
      A receptje is fent van az interneten:
      https://www.izorzok.hu/kitolofank/
      És a blogomon a műsor felvételéről egy sorozat, de lehet hogy ezt akkor láttad is. Ebben is, és a videón is látszik az az eszköz, amivel készítették:
      https://katalin-konyha.blogspot.com/2018/04/mozson-szulofalumban-jart-az-izorzok.html

      Törlés
    3. Kedves Katalin! Nagyon köszönöm ezt a hasznos információt.Elkerülte a figyelmemet, vagy elfelejtettem ezt a részt.

      Törlés
  2. Gratulálok és kívánom hogy érezzétek magatokat jól az új helyen! Fánkod nagyon guszta, sok helyen találkoztam már ezzel a fajtával. Nekem ehhez való formám nincs egyszer megpróbálkoztam nyomózsákkal készíteni de eléggé katasztrofálisra sikeredett! ( Az előbb írtam megjegyzést ide de olyan furcsa volt a megjelenítése ezért próbálkoztam ismét talán most:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük szépen, jól érezzük magunkat. Sajnos az én fánkom se lett valami szép, de nagyon finom volt.

      Törlés