2020. február 19., szerda

Öreglebbencs


Valójában nem is ezt a képet kellett volna feltennem, hanem a csigatészta képeit. Szomorú hírem van ugyanis. Meghalt anyósom, a csigakészítő. Egy hat évvel ezelőtti bejegyzésben írok róla, amikor még elég erős volt ahhoz, hogy tésztát gyúrjon. Aztán fokozatosan elhagyta az ereje. 5 évvel ezelőtt magunkhoz vettük a sógornőm meg én. Felváltva tölti az évet hol nálunk, hol náluk. Sokáig csigázott még, de már több mint egy éve nincs hozzá ereje. Sokat aludt, tévézett. Minden este leültem mellé, kicsit elbeszélgettünk, felolvastam neki egy imádságos könyvből és imádkoztunk. Nem voltak fájdalmai, de már alig evett. Néha turmixoltam neki a leveseket. A telet mindig a lányánál töltötte, ott is aludt el szép csendesen. Amikor 3 hete rosszul lett, összeszaladt majdnem a teljes család. Körbeálltuk: 2 gyereke, 9 unokája, 8 dédunokája. Még tudatánál volt. Szépen el tudtunk tőle búcsúzni. A temetés napján nagyon szép volt a napi ige a bibliaolvasó kalauzban: ..."megvigasztaljak minden gyászolót, hamu helyett koszorút adjak nekik, dicséret palástját a csüggedt lélek helyett..." (Ézsaiás 61.)
Az öreglebbencs a kedvencei közé tartozott amíg meg tudta enni. Így főzik a szülőfalujában, én is tőle tanultam. Ezzel a két bejegyzéssel rá emlékezem.
Hozzávalók:
25 dkg lebbencstészta
fél kg krumpli
3 szelet füstölt szalonna
száraz kolbász
1 nagy hagyma felkockázva
1 evőkanál őrölt piros paprika
só, bors (csöves erős paprika)
Elkészítés:
A szalonnát kis kockákra vágjuk, és kiolvasztjuk a zsírját. Ha könnyebbre akarjuk készíteni, akkor olajra cseréljük, de én hagytam a zsíron. A tésztát kis darabokra törjük, és lassan megpirítjuk rajta. Közben beledobjuk a karikára vágott kolbászt is, majd kicsit félre húzzuk a lábos alján, helyet készítünk a hagymának, és megdinszteljük benne. Rászórjuk a piros paprikát, a kis kockára vágott krumplit, felöntjük vízzel, sózzuk, borsozzuk, és lassú tűzön puhára főzzük. Nehéz étel, különösen a zsíros változat, ezért öhönnek is hívják, mert ha jól belaktál belőle, akkor csak annyit tudsz mondani, hogy öhön. Viszont sok savanyúsággal kell fogyasztani, ami azért oldja a feszültséget.  Legjobb hozzá a vizes uborka vagy nyáron a kovászos.



Bibliás elmékedés:
Az almával borított sertésborda recept után található néhány gondolat gyász esetére.

4 megjegyzés:

  1. Nyugodjon békében anyósod, őszinte részvétem a családnak!

    VálaszTörlés
  2. Fogadjátok őszinte részvétem! Nyugodjon békében!

    VálaszTörlés
  3. Ani, Isten nyugosztalja a mamát, áldja meg az ő emlékét!
    a családnak pedig adjon vígaszt!

    VálaszTörlés