2024. augusztus 7., szerda

Befőzünk!

 

Gondoltam, hogy kezdő olvasóknak írok egy újabb bejegyzést arról, hogy én hogyan teszem el télire a gyümölcsöket kompótnak.  Meggybefőzés itt olvasható., bár nem ennyire részletes, de a cseresznye és a szilva is hasonló.

Nagyon szépen termett a körte a telken. Három fa is van. Eddig csak éppen hogy találtunk rajtuk termést, de most kedves barátunk jól megmetszette őket, és roskadásig vannak. Sajnos kettőn foltok vannak a körték héján, de belül nem, úgyhogy vastagon levágva felhasználom azokat is. Eddig a felső képen látható mennyiség kétszeresét raktam el, de még mindig van. 

Innen indultam. 

 Az üvegeket alaposan elmosom használat után, de befőzéskor is, és mikróban csírátlanítom 2-3 percig.

A fedőket pedig forralom néhány percig. Sok üveget kaptam most a szomszédoktól, úgyhogy van mindenféle. Nem tudom, hogy hova tűnnek el a régiek, de gyanítom, hogy a rokonoknál, akik néha kapnak kóstolót, de elfelejtik visszaadni az üvegeket. Nem baj, van utánpótlás.
Alapos mosás után egy tálba rendezem a gyümölcsöt, és nylonnal letakart asztalon dolgozom. Egyik adagnál a férjem is segített, ő hámozót használ, de nekem a kis éles kés vált be. 
A meghámozott körtéket ecetes vízbe dobom, majd egy vágódeszkán nagy késsel négyfelé vágom, és kiskéssel kimetszem a magházat, és a szártól kiinduló kemény részt. Majd vissza az ecetes vízbe. Az ecet elvileg azért kell, hogy ne barnuljon meg a gyümölcs. 


Egy üveget megtöltök körtével, felöntöm vízzel, és annak alapján megsaccolom, hogy összesen körülbelül mennyi víz kell, és azt egy lábasba töltöm, és felforralom. Én 1:4 édesítőt használok, de cukorral is ugyanígy dolgoztam. Ízlés szerint adagolom az édesítőt, a körtéhez nem kell sok, mert magában is édes. Régebben üvegenként dobtam a vízbe a gyümölcsöt, most egy tálnyi adagot dobok bele, de előtte leöblítem róla az ecetes vizet. 


Az üvegeket egy vaslapra helyezem, hogy ne pattanjanak meg a forró víztől.

Megvárom, amíg felforr a gyümölcs leve, majd üvegekbe szedem a benne lévő körtéket, ráöntöm a forró vizet, rácsavarom a fémtetőt, és fejjel lefelé száraz dunsztba teszem. Ehhez egy ládát kibélelek újságpapírral és meleg pléddel. Másnapig hagyom benne. Van, aki megvárja, hogy kihűljön, és csak akkor szedi ki őket a ládából. Mostanában nem használok tartósítót a fémtetőhöz. Nem szoktak megromlani a befőttjeim, de az igazsághoz tartozik az, hogy levisszük a telek pincéjébe őket, mivel itt meleg a kamra.  Itt írok erről. Tartok azért otthon tartósítót, például tavaly megromlott a tkemali egy része, úgyhogy idén tettem bele egy keveset. 
A körtebefőttet magában is esszük, de sültekhez is kiváló. 
Idén kísérleteztem körte savanyúsággal. Hamar felbontottuk, finom volt, talán még lesz ismétlés. 

4 megjegyzés:

  1. Nagyon szépek lettek a befőttjeid, finomak lesznek majd télen! Szépen telnek a kamra polcaitok.
    Én nem vagyok ilyen precíz, vagyis nem csírátlanítom sem az üvegeket sem a tetőket. Csak jó meleg vízben elmosok mindent, és szalicilt használok, mindenhez. A szüleim is ezt használták/használják, nagyszüleim is ezzel tartósítottak, soha senkinek nem lett baja tőle, és a befőttek vagy lekvárok nagyon-nagyon ritka esetben romlottak csak meg. Tartósító nélkül még soha nem volt bátorságom eltenni.... viszont nátrium-benzoátot nem használok, attól sokkal jobban tartok, állítólag nem egészséges....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Van, aki szerint meg a szalicil nem egészséges. Meg az Algopyrin, meg a… mindig kitalálnak valamit. Tudom, hogy neked meleg a kamrád. Inkább egy kis szalicil, mint hogy megromoljanak.

      Törlés
  2. Szépen sorakoznak a befőttes üvegeid, finom lesz majd a sült húsok mellé is. Nálunk is barna foltos a körte, igaz még kemény, érnie kell, de remélem belül egészséges. Én is szalicilt használok mint Kati, viszont éppen úgy takarom le párnával mint TE.

    VálaszTörlés