2015. október 18., vasárnap

Birsalmasajt



A birsalma  átlényegülése című bejegyzésben némi humorral már írtam arról, hogyan készítem a birsalmasajtot. Most, hogy újra olvastam, nagyon meglepődtem, mert kevesebb cukrot használtam akkor, mint most, de ez utóbbi a jó arány, mert jobban meg is szilárdult.
 Ezt az adagot így készítettem:
2 és fél kg birsalmát megmostam, négy felé vágtam, és kivágtam a magházát. Utána kevés vízben megfőztem, a lét leszűrtem, és a gyümölcsöt Lux robotgép paradicsom passzírozó részével péppé daráltam. Érdekes módon pont két kg lett, amelyhez 1 kg 60 dkg cukrot adtam,  fél citrom levét, jól átkevertem, és lassú tűzön, állandó keverés mellett főzni kezdtem. Fél óra múlva vált olyan állagúvá, hogy tányérra cseppentve megszilárdult. Ekkor vízzel öblített formákba öntöttem, és vártam másnapig a kiborítással, de csak két nap múlva lett jó. A püspökkenyér formában pedig még tovább tartott. A formákba öntés után néhány darabot díszítettem dióval, mazsolával. 
A birsalmasajt tekercs -et ebből az alapanyagból készítettem. Érdemes azt is megnézni.




Szépen becsomagolva ajándék is lehet a formában vagy anélkül:





12 megjegyzés:

  1. Nagyon szép lett, de a cukoradagot biztos jól írtad, biztos 1.60 dkg? Nem 1,60 kg?

    VálaszTörlés
  2. Mindegyik darab nagyon szép lett!

    VálaszTörlés
  3. Szia! Hát ez vicces! Pont ezekkel az adatokkal ma a férjemmel itt, a parókián, mi is birsalmasajtot főztünk, készítettünk. :-) És rétest nyújtottunk, töltöttünk, csavarintottunk:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Cila!
      Mikor öntötted ki? Milyen vastagon öntötted?

      Törlés
    2. Kedves Ani!
      Mi őzgerincformába töltöttük, szinte tele, de előtte nagyon sokáig főztük és kevergettük folyamatosan. Lehet, hogy még kellett volna, mert egy kis "lé" áll alatta, ahogy vettünk belőle... Így is el fog fogyni, gyanítom... :-)

      Törlés
  4. Ani, csodás lett a birsalma sajtod!
    Én nem tudom, de amikor én készítettem én hetekig szárítottam szerteszét a lakásban, hogy eltartható legyen...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Róza!
      Sokáig kell főzni, és vékony rétegben kell önteni. A püspökkenyér formásat ma tudtam kiönteni, de az egyik vége még mindig nem teljesen szilárd. Lajos Mari langyosan önti ki. Jövőre úgy próbálom, hátha előbb szárad.

      Törlés
  5. Nagyon szép lett a sajtod! Régebben én is csináltam most ismét gondolkodom hogy lekvárt vagy sajtot csináljak? Talán a lekvárt süteménybe jobban felhasználom!

    VálaszTörlés
  6. Gratulálok,remek lett a Birsalmasajt ,évek óta készítek a család,unokák örömére. Sajnos az enyém nem marad ilyen világos színű .Mit rontok el?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A citromlétől marad világos. Talán kevés benne.

      Törlés