2024. augusztus 31., szombat

Máktorta. Tej-tojás-gluténmentes. Hozzáadott cukormentes

 



Igazából lepény, és már van egy hasonló recept a blogon, de most kicsit módosítottam az összetevőkön. Szintén egy közösségi alkalomra vittem. Ezúttal lelkész barátaink hívtak meg bennünket egy nyárbúcsúztató sütögetésre. Elég sokan eljöttek a kollégák közül, nagyon jó hangulatban telt a délután. Kiderült, hogy senkinek nem kellett mindenmentesen táplálkoznia, de azért cukorbeteg volt. Szóval jól jött a sütemény.  
Hozzávalók:


30 dkg darált mák
10 dkg zabpehelyliszt+1 dl víz
1 teáskanál szódabikarbóna
2 evőkanál 1:4 édesítő
(1 mokkáskanál őrölt fahéj)
2 nagy alma
3 teáskanál útifűmaghéj
160 ml víz
60 ml citromlé
1 citrom reszelt héja
8 dkg kókuszolaj
..............
2 nagy őszibarack

Elkészítés: 
Az útifűmaghéjat beáztatjuk 160 ml vízbe, és hagyjuk megduzzadni. Közben meghámozzuk, és lereszeljük az almát, és a citrom héját. Kifacsarjuk a levét.  Az őszibarackot leforrázzuk, és lehúzzuk a héját. Szeletekre vágjuk úgy, hogy középen ketté vágjuk, kiemeljük a magját. 
 A száraz anyagokat összekeverjük, majd egyneművé dolgozzuk a többi összetevővel. Mivel van, aki nem bírja a fahéjat, most kihagytam, de jót tesz neki egyébként. 
Kizárólag erre a célra vettem kókuszolajat. Tavaly teljesen kemény volt, most azonban folyósan kaptam. A hűtőben viszont később teljesen megszilárdult. 
Mivel a zabpehelyliszt jobban igényli a vizet, mint a rizsliszt, egy dl vízzel lazítjuk a tésztát. Egy kerámia tálat kibélelünk sütőpapírral, megkenjük kókuszolajjal, és rárakosgatjuk az őszibarack karikákat. A tésztát ráöntjük, és jól elegyengetjük, hogy ne maradjon lyuk sehol. 200 fokra előmelegített sütőbe toljuk, 15-20 perc múlva mérsékeljük a hőfokot 180-ra, és tűpróbáig sütjük. 30-40 perc összesen. Kivesszük a sütőből, a szélénél egy késsel vagy hústűvel meglazítjuk, és kiborítjuk egy deszkára, majd mindjárt visszafordítjuk egy rácsra, és ott hagyjuk kihűlni. Izgultam, hogy nem esik-e szét, de egyben maradt, csak kicsit bénáztam, és a tál megnyomta a sütemény szélét, amikor leemeltem, de ki lehetett igazgatni. 
Bibliás elmélkedés:
Aki rendszeresen olvassa a blogot, az tudja, hogy felnőtt kori megtérők vagyunk. Nem neveltek hitben. Bár két templom is közel volt az iskolámhoz, soha nem jutott az eszembe, hogy miért vannak ott ezek az épületek, vajon mit csinálnak benne az emberek. Egyetemista koromban egyszer kerestem csak meg a lelkészt, Laci bácsit, akinek a fiával egy osztályba jártam. Egy kötelező olvasmányhoz kellett bibliai segítség. Kár, hogy akkor nem próbált meg a hit felé terelgetni. Később aztán, amikor először megjelentem a templomban, gyakran meglátogatott, és nagyon sokat segített a hit útján. A képre kattintva bejön egy beszélgetés velünk a megtérésünkről. Érdemes megnézni, ha még valaki nem látta. 

Szóval nem sok fogalmam volt arról, hogy mire is valók a lelkészek. Eszembe se jutott, hogy bármilyen problémával hozzájuk forduljak. Teljesen kimaradt a hit fiatal életemből. Egy házassági válság mutatta meg, hogy mennyire törékeny az élet, és mennyire nagy szükségünk van az Alkotóra, a Teremtő Istenre, aki formált, és jobban tudja, hogy mi a jó nekünk, mi a hasznos, az előre mutató. Hogyan lehet a törött darabból egész.
Photo by Riho Kitagawa on Unsplash

Van egy japán technika,a  kintsugi. Az eltört edényeket nem dobják ki, hanem összeragasztják, és aranyfestékkel emelik ki a ragasztás helyét. Nem kell tehát szégyellnünk, ha bajba kerül az életünk, a házasságunk, mert Isten, a nagy Mester össze tudja illeszteni a darabokat, és az arany szín rá emlékeztet. 
A lelkészek, papok tudnak abban segíteni, hogyan gyógyuljanak meg a lelki sérüléseink, töréseink. Tudnak segíteni abban, hogy hogyan hívjuk be Istent a fájdalmas részeinkbe, hogy újra ép legyen. 
Van egy olyan nézet, hogy az allergiák jelentős része is lelki eredetű. Kimerültség, kiégés is okozhatja, és van rá gyógyulás. Talán még világi szinten is. 
"Hívj segítségül engem a nyomorúság idején, én megszabadítalak, és te dicsőítesz engem."-mondja Isten az 50.zsoltár 15.versében.




6 megjegyzés:

  1. Kellemes összejövetel lehetett, ilyen finomságok mellett!

    VálaszTörlés
  2. Nagyon finom lehetett ez a torta így mentesen is. Biztosan szívesen fogyasztották a barátaitok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen. Mindenki meglepődik, mert "ezek a mentes cuccok nem szoktak finomak lenni". Ez meg az.

      Törlés
  3. A máktortád nagyon finom lehetett !

    VálaszTörlés