2022. január 17., hétfő

Egérke, a kanalas fánk. Kicsit diétás

 

Ha valakit az tart vissza az állandó fánksütéstől, hogy egészségtelen, meg hízlal meg... ki tudja mi, akkor örömmel jelenthetem, hogy itt a diétás fánk farsangra. Ráadásul ez sem a külsején, sem a belsején nem látszik. Illetve annyiban látszik, hogy kicsit kerekebbnek kellene lennie valószínűleg, de a teljes kiőrlésű liszt másként viselkedik fánkban. Balra a hagyományos, cukros borítású található, de a tészta ott is diétás, jobbra pedig a xilites-kakaós, a férjemnek. Mi ketten Évivel a cukrosat esszük, és nagyon meg vagyunk elégedve. Persze lehet teljesen fehér liszttel is készíteni cukrosan.
Hozzávalók:
-tészta
15 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
10 dkg finomliszt
fél csomag szárított élesztő
2 evőkanál tejföl
két evőkanál xilit
1 tojás
csipet só
2 dl tej
-máz
kakaós cukor vagy kakaós édesítő
Elkészítés: Az élesztőt egy kis langyos tejjel felfuttatjuk. Egészen kicsi cukrot tettem csak bele, de azt fel is dolgozza az élesztő. Utána elkeverjük a tojást és a tejfölt, majd az összes anyagot jól kidolgozzuk. 10 perc kelés után olajat forrósítunk, két olajozott evőkanállal gombócokat szaggatunk bele, és mindkét oldalukon megsütjük. Még melegen beleforgatjuk kakaós porcukorba illetve xilites kakaóba. Maguktól meg kellene fordulniuk, de erre hiába vártam. talán a barna liszt miatt nehezebb lett.
Bibliás elmélkedés:
Először azt a címet akartam neki adni, hogy Egérke avagy a kanalas fánk. Aztán mégis "ez jött ki" a billentyűzetből, mintha a fánknak Egérke lenne a neve. Nem is rossz gondolat, hiszen szegénykém csak egy kis egyszerű az igazi farsangi fánkok mellett. Őt nem kell a fúvó széltől is óvni, mint a szalagosat, a hozzávalók melegítése csak a gazdasszony túlbuzgósága miatt volt, valójában Egérke bírja a strapát. Miközben a szalagos fánkot ezrek csodálják, rumot is kap, hogy könnyebb legyen, neki csak egy kis tejföl jár a boldogságához. Meg egy tojás, még csak nem is a sárgája, mint az igényesebb süteményeknél. Miközben a szalagos fánkot igazi farsangi kelléknek tartják, róla azt írják, hogy bármikor, mondom BÁRMIKOR elkészíthető. Akár egy egyszerű kis tízórai lehet, az se baj, ha beleteszik az uzsonnás dobozba, és kicsit összenyomódik. Nem sokat veszít, mert így is nyomorék az alakja. Ha a gazdasszony nem KÉT kanalat használt volna, akkor tele lenne bibircsókokkal, mint egy vénember. 
Minek is él egy ilyen kis egérke?!
Hányan és hányan sóhajtanak fel hasonlóan ma Magyarországon. A kisebbségi érzés olyan lehúzó erő, hogy sokaknál akadályozza a rendes iskolai vagy munkahelyi teljesítményt. 
Nekem úgyse sikerül!
Nekem több nem jár!
Mi mindig ilyen szegények voltunk.
Minek igyekezni, úgyse jutunk egyről a kettőre?!
Ismerős? Az Ön környezetében is élnek ilyen emberek? Ilyen kis egérkék, akiknek a hangját se lehet hallani, és ha hiányoznak, nem keresi őket senki. Ha igen, akkor keressük őket mi! Azért ilyenek, mert valami végzetesen, de nem végleg! elromlott még gyerekkorban. Talán elvált szülők gyereke, árva, sokat betegeskedett, állandóan szidták, és másokkal hasonlították össze. Én megértem őket.
Emlékszem, egy időben egy néni járt hozzánk segíteni. Nagyon hálás voltam érte, de egy idő után terhemre volt, mert sose tudtam neki megfelelni. Állandóan ódákat zengett egy idősebb néniről, akinél MINDIG nagyobb rend volt, a gyerekei KIVÉTEL NÉLKÜL engedelmesebbek voltak ez enyémeknél, gyorsabban főzött, és egyáltalán...Egy idő után már úgy éreztem magam, mint egy kis egérke, aki semmire sem alkalmas. Mivel tiszteltem a korát, sose mertem neki megmondani, hogy hagyjon már békén. Csak évekkel később hozta ki a szó, amikor már nagyok voltak a gyerekek. -"Miért nem mondtad?-nézett rám szemrehányóan. Azt hittem, segítek a jó példák emlegetésével."
Szóval Egérkék! Ne hagyjátok magatokat! Isten szemében drága, értékes gyöngyszemek vagytok, akikért akkor is meghalt volna Jézus, ha senki más nem élt volna a földön. 
"...mert becses vagy és én szeretlek."-mondja Isten.(Ézsaiás 43.4)
Ha valakinek önértékelési problémái vannak, akkor érdemes szakemberhez fordulni. Lelkészek, pszichológusok várják, hogy segíthessenek. 
Néhány segítő szervezet, akiket ismerek, és merek ajánlani. Katt a kék szövegre az elérhetőségért.


2 megjegyzés:

  1. Már nagyon belejöttél a fánk sütésekbe, szépek lettek ezek is. Egyszer kipróbáltam ezt a változatot nem ilyen összetevőkkel de kanalas volt azt is. Nekem valahogy az igazi mégis a szalagos fánk maradt. Az "egérke" elgondolkodtató téma köszi:)

    VálaszTörlés
  2. Az biztos, hogy ha fánkra gondolunk, akkor a szalagos az első, ami eszünkbe jut. Tervezem még idèn.

    VálaszTörlés