2022. január 29., szombat

Aludttejes pogácsa

 

Házi tejet hordunk, és mindig le szoktam szedni a tejszínt. Mivel üdítős palackban van, egyszerűen megnyomom alul, és felül egy bögrébe folyik. Vagy nem, mert azért néha érnek meglepetések, hogy úszik a konyhapult, de ritkán. A bögrében aztán megalszik a folyadék, aminek csak egy része tejföl. Az alján aludttej lapul, amit nagyon szeretek. Kicsit felkeverem, és megiszom. Most összekevertem a tejföllel, és pogácsába tettem. Nincs olyan telt íze, mint a tejfölösnek, de így is nagyon finom volt.

Hozzávalók:
25 dkg finomliszt
25 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
1 teáskanál só
5 dkg vaj
2 dkg élesztő
csipet cukor
1.5 dl aludttej
1.5 dl tejföl
1 tojás
reszelt sajt
Elkészítés:
A száraz anyagokat összekeverjük, elmorzsoljuk benne a vajat.  Az élesztőt egy kis meleg, cukros vízben felfuttatjuk. A lisztes keverékben mélyedést készítünk, beleütjük a tojást, hozzáadjuk az aludttejes tejfölt, és összegyúrjuk. A pogácsát általában nem szoktam keleszteni, hanem azonnal sütöm, de a teljes kiőrlésű liszt miatt most vártam egy fél órát. Utána kinyújtjuk két ujjnyi vastagra, és kiszaggatjuk. Kis tejföllel megkenjük a tetejüket, rányomunk egy kis reszelt sajtot, és előmelegített 200 fokos sütőben kisütjük. 

Bibliás elmélkedés:
Amikor még az első gyülekezetünkbe jártunk, és a férjem, mint ifjúsági munkás táboroztatott gyerekeket. Én is vele mentem néha, és ott is gyakran főztem a csapatnak. Az volt a szokás, hogy reggeli után Bibliát olvastak, megbeszélték, nap közben különböző programokat szerveztünk nekik, kirándultunk, strandra mentünk, a hét végén pedig úgynevezett morzsaszedésre gyűltünk össze, amikor mindenki elmondhatta, hogy mit jelentett neki ez a hét. Mindenki kapott egy aranymondást, egy Bibliából vett mondatot, amit személyes üzenetként vehetett Istentől. A lelkész, ha ott volt,  és a férjem nagyon komolyan megimádkozták, hogy mi álljon a papírokon. Általában nagyon "talált". Egyik lány, akinek komoly hívő szülei voltak, de ő nem akart döntést hozni, egyszer azt kapta, hogy 
"Ébredj fel, aki aluszol, támadj fel a halálból, és felragyog neked a Krisztus."
(Efezusiakhoz írt levél 5.14) 
Tudta, hogy neki szól, tudta, hogy mit jelent a lelki halál, de csak sokkal később tért meg. Ez a történet jutott most az eszembe, hátha szól valakinek, aki már régóta olvasgatja az írásaimat, de még nem hozott döntést, hogy Krisztust fogja követni. Ha megteszi, élete legjobb döntését hozza. Isten békességet, örömöt, biztonságot ígér azoknak, akik hozzá fordulnak.
"Jöjjetek énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok, és meg vagytok terhelve, és én nyugalmat adok nektek. Tanuljátok meg tőlem, hogy én szelíd vagyok és alázatos szívű, és nyugalmat találtok a lelketekben. Mert az én igám gyönyörűséges, az én terhem könnyű."(Máté 11.28-30)


6 megjegyzés:

  1. Nagyon szépek és finomak is biztosan a házi aludttejjel. 😀

    VálaszTörlés
  2. Finomat sütöttél! Nálunk is lehet kapni házi tejet a piacon, szoktam venni, és az aludt tejet mi is szeretjük 😊.

    VálaszTörlés
  3. Pogácsa bármikor jöhet, bármilyen formában és ízesítésben. Finom lehetett ez az aludt tejes változat is, főleg, hogy házi tejből készült. :)

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm, Okki, valóban nagyon finom volt.

    VálaszTörlés
  5. Régebb mi is házi tejet ittunk, most a család többi tagja laktózmenteset, én pedig növényi tejet iszom.😜
    Otthon is mindig volt tejünk (saját tehenektől), és ugyanígy készítettünk tejszínt, tejfölt, aludttejet, túrót. A pogácsa biztos finom, akkoriban mi is aludttejet használtunk mindenbe pl. joghurt helyett.

    VálaszTörlés