2020. szeptember 3., csütörtök

Padlizsánkrém lila hagymával

 Ez a harmadik padlizsánkrém a blogon, pedig eléggé felemás érzéseim vannak a padlizsánnal kapcsolatban. Az első találkozásunk egy ismerősnél történt, és én is, mint sokan, halnak néztem a nagy tálban várakozó grillezett, hámozott zöldséget. Aztán azonnal megszerettem a klasszikus szendvicskrémet, amivel megkínáltak. Igazi erdélyi recept, vinettának is hívják, gyanítom, hogy van egy kis román beütése. Nem sokára itthon is megpróbáltam elkészíteni, de soha nem lett olyan. Gyakran éreztem keserű ízt a sütés után, úgyhogy padlizsán ügyben maradtam a rántott változatnál. Aztán bloggerektől tanultam más receptet, itt és itt olvashatják. Ezek jól sikerültek, és most az elsőt hozom újra, kis változtatásokkal.
Hozzávalók:
1 padlizsán
1 lila hagyma
olaj
1 gerezd fokhagyma
5-10 bazsalikom levélke
1 mokkáskanál friss kakukkfű
só, bors
5 kis paradicsom
citromlé
Elkészítés:
A hagymákat kockára vágjuk, és kevés olajon megdinszteljük. Hozzáadjuk a feldarabolt padlizsánt, kicsit együtt sütjük, majd a citromlé kivételével mindent belerakunk. Addig sütjük, amíg a padlizsán megpuhul. Citromlével gazdagítjuk, és botmixerrel pépesítjük. 






Itt az ősz, kezdődik az iskola. 
Reményik Sándor erdélyi költő verse most is időszerű (sajnos)

Templom és iskola

Ti nem akartok semmi rosszat,
Isten a tanútok reá.
De nincsen, aki köztetek
E szent harcot ne állaná.
Ehhez Isten mindannyitoknak
Vitathatatlan jogot ád:
Ne hagyjátok a templomot,
A templomot s az iskolát!

Ti megbecsültök minden rendet,
Melyen a béke alapul.
De ne halljátok soha többé
Isten igéjét magyarul?!
S gyermeketek az iskolában
Ne hallja szülője szavát?!
Ne hagyjátok a templomot,
A templomot s az iskolát!

E templom s iskola között
Futkostam én is egykoron,
S hűtöttem a templom falán
Kigyulladt gyermek-homlokom.
Azóta hányszor éltem át ott
Lelkem zsenge tavasz-korát!
Ne hagyjátok a templomot,
A templomot s az iskolát!

A koldusnak, a páriának,
A jöttmentnek is van joga
Istenéhez apái módján
És nyelvén fohászkodnia.
Csak nektek ajánlgatják templomul
Az útszélét s az égbolt sátorát? 
Ne hagyjátok a templomot,
A templomot s az iskolát!

Kicsi fehér templomotokba
Most minden erők tömörülnek.
Kicsi fehér templom-padokba
A holtak is mellétek ülnek.
A nagyapáink, nagyanyáink,
Szemükbe biztatás vagy vád:
Ne hagyjátok a templomot,
A templomot s az iskolát!

1925

4 megjegyzés:

  1. Finomat ettetek most is 😊. Mi is szeretjük a padlizsánkrémet, pirítósra.
    Én az egész, hámozatlan padlizsánokat sütőben szoktam megsütni, aztán kikaparom a belsejét. Ha jól sikerül átsülnie, akkor a vékony héja szépen lejön. Összetöröm favillával, aztán olajon dinsztelt hagymát, borsót, sót és majonézt adok csak hozzá, és lehűtve már ehető is. Nekem nem szokott keserű lenni. Ha lefagyasztom akkor kiengedés után szűrőbe teszem, hogy az esetleges leve lecsöpögjön.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztos, hogy mindenkinél van olyan étel, ami nem szokott sikerülni. Van, akinek a piskóta vagy a kenyér.Nekem a hagyományos padlizsánkrémmel van bajom.

      Törlés
  2. Talán egyszer készítettem ilyen kencét én is sütőben sütöttem először, de talán a most bemutatott recepted könnyebbnek tűnik. Ha lesz rá alkalmam teszek egy próbát!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Próbáld ki, Éva, de ne várd a hagyományos ízt. Ez egészen más, de nagyon finom.

      Törlés