2021. december 5., vasárnap

Kanelbulle, a svéd fahéjas csiga

 

Kinek milyen íz, illat jut eszébe a karácsonyról? A narancs? A vanília? Nekem most a fahéj ugrott be, és mindjárt sütöttem is egy fahéjas csigát, bár még nincs itt a karácsony, de azért gondolni lehet rá, nem igaz? Először arra gondoltam, hogy a sima kakaós csiga mintájára készül majd el, de aztán beleakadtam ebbe a svéd süteménybe. Sok recepttel találkoztam, az elnevezés is hol így, hol úgy szerepelt. kalenbulle és kanelbullar. Volt, aki egy szövegen belül is váltogatta, pedig az egyik az egyes szám, a másik a többes, de nem vagyok biztos abban, hogy melyik, melyik. A google-nak is mindegy volt, így hát jöjjön a recept, ahogy én kihámoztam a bloggerektől. Egyébként ez egy autentikus svéd sütemény, nemzeti napja is van októberben, de az aktualitással most nem foglalkozunk. Még annyit, hogy régebben mindig úgy készítettem a kelt tésztákat, hogy először a zsiradékot elmorzsoltam a lisztben. Később olvastam, hogy a dagasztás után kell belecsorgatni. Nos, ennél a csigánál többen morzsolták. Lehet, hogy az én  aranygaluskám valami svéd változat? Nyilván nem, mert legnagyobb meglepetésemre nem kell bele tojás. 

Hozzávalók:
-tészta:
0,5 kg finomliszt
5 dkg vaj
1 csipet só
1 teáskanál kardamom
1 evőkanál porcukor
2,5 dl tej(szín)
2 dkg élesztő
-töltelék:
1 evőkanál barna cukor
1 evőkanál porcukor
5 dkg vaj
1 teáskanál őrölt fahéj
-tetejére:
1 tojás
jégcukor



Elkészítés:
1 dl meleg, cukros tejben felfuttatjuk az élesztőt. A száraz anyagokat habverővel összekeverjük, elmorzsoljuk benne a vajat, majd hozzáadjuk az élesztős tejet és a tejet. (Üvegben hordjuk a házi tejet. A felső részéről öntöttem most, amiben sok a tejszín.) A tésztát kidagasztjuk és kétszeresére kelesztjük. Nekem majdnem egy óra kellett. Utána a lisztezett gyúródeszkán kb 3 mm vastagra kinyújtjuk. A töltelékhez a vajat megolvasztjuk, összekeverjük a cukrokkal, fahéjjal, és megkenjük a tésztát. A hosszabb végénél feltekerjük,ujjnyi vastag szeleteket vágunk belőle, és vajazott tepsin hagyjuk még kelni egy fél órát. Megkenjük a tetejét felvert tojással és megszórjuk jégcukorral. 20 perc után begyújtjuk a sütőt 200 fokra, és ha felmelegedett, akkor kisütjük a csigákat. Kb 20 perc. Amikor kivettük a sütőből, takarjuk le egy kis ideig egy konyharuhával, utána fogyasszuk csak el. Nagyon finom lett, én szeretem a kardamomot és a fahéjat is. Több ötletet kaptam innen.




Tímár Sára szép karácsonyi énekét osztom meg advent második vasárnapján. Jó kis pergő ritmusú: :)


Az ének szövege:
Feljött immár az a csillag,
feljött immár az a csillag,
Keljenek fel, kik alusznak,
keljenek fel, kik alusznak.

A fák, füvek lengedeznek,
a fák, füvek lengedeznek,
Az angyalok énekelnek,
az angyalok énekelnek.

Nem fogadta semmi pompa,
nem fogadta semmi pompa,
Béfektették a jászolba,
béfektették a jászolba.

De amikor megszületett,
de amikor megszületett,
Fény borítá bé az eget,
fény borítá bé az eget.

2 megjegyzés: