2022. szeptember 9., péntek

Őszibarack-és vegyes gyümölcsdzsem

 

A parasztbarack is leérik hamarosan. Befőttnek kicsi, ezért ismét dzsem lett belőle. Illetve egyszer lekvár. Most egy harmadik módszert alkalmaztam. Leforráztam, lehúztam a héját, de nem mixeltem szét. Így dzsem lett, darabos. Kicsit fűszereztem is.
Hozzávalók:
Kb 2 kg barack
1 teáskanál vaníliaroma
1 evőkanál citromlé
1 késhegynyi borkén
1 evőkanál 1:4 édesítő vagy cukor ízlés szerint



Elkészítés:
A barackot megmossuk, kimagozzuk, 1.70 dkg lett. Nagy lábasba tesszük, kicsit szétnyomkodjuk a kezünkkel, hogy levet eresszen. Hozzáadjuk a fűszereket, és lassú tűzön addig főzzük, amíg besűrűsödik. Kb fél óra. Üvegekbe merjük, és fejjel lefelé fordítva száraz dunsztba tesszük. A sötétebb üvegben vegyes gyümölcsből készült egy gyors dzsem. Őszibarack, körte, szilva és szőlő került bele. Édesítőt nem tettem hozzá, mert a szőlő elég édes.
R.M.Rilke: Őszi nap
Beteljesült. Bő nyár volt, s vége van.
Vond árnyaid a napórákra némán
s fújjon a rónán újra szél, Uram.

Rendeld a még értetlent: érjenek;
adj bár kétnapi délies verőt még,
sürgess tökélyre és nyilazz a tőkék
nehéz borába végső édeset.

Kinek most nincs, nem épít házat már.
Ki most magányos, lesz hosszú időre,
olvas, hosszú levéllel bíbelődve
virraszt, s riadtan meg-megállva jár
a fák alatt, ha lombra lomb süvölt le.
(Kányádi Sándor fordítása)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése