2021. május 16., vasárnap

Spárgás sós pite


Be kell látnunk, hogy a tavasz érkezését nem a naptár jelzi, nem is a jó idő, hanem az eperhegyek és a spárga halmok a piacon. Mert hogy kint inkább az enyhe tél jut az eszünkbe, mint a "Nap tüze látod, a fürge diákot a hegyre kicsalta, a csúcsra kiállt."-kezdetű Árpily Lajos vers. Igaz, hogy mai diákjaink, ha nincs karantén, akkor se nagyon akarnak kiállni a csúcsokra, mert ott nincs térerő. Nem is tudom, hogy tudtunk felnőni úgy, hogy nem lehetett állandó kapcsolatunk a barátnőkkel. Na, jó, talán hagyjam abba a monitor mögül. Sajnos engem is elég gyakran beszippant az online világ.
A tavaszra visszatérve, megjelent a spárga, és megláttam a Sütni jó hírlevélben egy aranyos pitét, és sok halogatás után ma délután elkészítettem. Végül is a Reformátusok Lapja konyha rovatától kaptam az utolsó lökést, mert hasonlót készített az egyik munkatárs. A spárgás változat nem lesz gyakori fogás az asztalunkon az ára miatt, de néha-néha azért be lehet iktatni. 
Hozzávalók:
-tészta:
25 dkg Nagyi titka teljes kiőrlésű búzaliszt
1 teáskanál só
15 dkg hideg vaj
1 tojássárgája
2-3 kanál víz
-töltelék:
2.5 dl tejföl
1 tojássárgája
5 dkg reszelt sajt
10 szál spárga
1 kis főtt tojás
1 kis paradicsom
kaporlevelek
olajbogyó
(hagyma, stb)

Elkészítés:
Nem teljesen a recept szerint készült egyrészt feledékenységből, mert nem szórtam meg a krémet sajttal díszítés előtt, utána meg Évivel úgy döntöttünk, hogy most már marad így. Másrészt meg azért, mert a mascarponeről sajnálatosan kiderült, hogy már nem jó. Így tejföllel helyettesítettem. Tökéletesen megfelelt. 
A sós lisztben elmorzsoljuk a felkockázott vajat, majd a tojássárgáját és a vizet is beledolgozzuk. Gyorsan dolgozzunk, hogy a vaj meg ne olvadjon!  Nekem 3 kanál víz kellett, hogy gyúrható legyen. 

Folpackba csomagoljuk, és fél órára hűtőbe tesszük. Közben elkészítjük a spárgát. Legjobb a zöld, mert kevésbé szálkás, de így is le kell törni a végét. Egy kis lábosban a legjobb megpárolni úgy, hogy egy másikkal lefedjük. Hideg vízben kezdtem, és forrás után 1 perccel elzártam, vártam egy kicsit, és leöblítettem. Mivel csak 10 szálat használtunk fel, a többi mehet levesbe a lével együtt. (Recept később.)

Pihenés után a tésztát kinyújtjuk, és egy sütőpapírral bélelt piteformába vagy tepsibe tesszük. A szélein kis peremet hagyunk. Megszurkáljuk, majd egy papírt helyezünk rá, arra rizst, vagy babot szórunk, hogy nem emelkedjen fel a tészta sütés közben. 



200 fokra előmelegített sütőben  20 perc alatt megsütjük. Eltávolítjuk belőle a papírt és a pitesúlyt (babot vagy rizst), majd megkenjük a töltelékkel. Ehhez a tejfölt, a sárgáját, a reszelt sajtot, kis sót összekeverjük. Most jönne még a reszelt sajt, majd elhelyezzük szépen a spárgát és a többi díszt. Visszatesszük a sütőbe még fél órára. Legjobb kicsit langyosan fogyasztani.


A szélekről levágott tésztából készült egy kis pite is.

Bibliás elmélkedés:
A spárga vagy kötél vagy fonál abban a mondatban szerepel a Bibliában,  amelyet esküvőkön szoktak idézni: 
"Jobban boldogul kettő, mint egy: fáradozásuknak szép eredménye van. Mert ha elesnek, az egyik felemeli a társát. De jaj az egyedülállónak, mert ha elesik, nem emeli föl senki. Éppígy, ha ketten fekszenek egymás mellett, megmelegszenek, de aki egyedül van, hogyan melegedhetne meg? Ha az egyiket megtámadják, ketten állnak ellent. A hármas fonál nem szakad el egyhamar." (Prédikátor könyve 4. 9-12) (A régi fordítás a fonál helyén kötelet ír.) 
Végig két személyről van szó a szövegben, a végén mégis hármas fonalat említ, mert Istenre utal. Ha Ő van jelen egy kapcsolatban, ha a házasfelek az Ő áldását kérik, akkor nehezebben jut válságba, mert a hármas fonál még akkor is egyben marad, ha az egyik szál megsérül. Ezért lenne fontos, hogy a fiatalok imádkozva keressenek társat, együtt imádkozva éljék már az együtt járás időszakát is. Ezért fontos a templomi esküvő, melyet jegyesoktatás (házasságra felkészítő beszélgetéssor) előz meg, ahol a pár megismeri Isten útját, védelmét a házasságban, majd az Ő áldásával indulnak el a közös életbe. 
Ha lesznek is problémák, mert lesznek, Isten segít megoldani:


"Hívj segítségül engem a nyomorúság idején, én megszabadítalak, és te dicsőítesz engem." (Zsoltárok 50.15)

4 megjegyzés: