2023. május 25., csütörtök

Aranygaluska pünkösdre

 

Már van több aranygaluska recept is a blogon. Dióval, mákkal, mogyoróval. Vaníliamártással, borsodóval, csokiöntettel. Receptekért katt a kék szövegre. Van egy, amit darázsfészekből készítettem citromos öntettel. Szóval népszerű sütemény volt nálunk. Azt gondolná az ember, hogy már nem lehet újat mondani a témában, de ez most mégis egy kicsit, na, jó, csak egy kicsit más, mint az eddigiek.

Hozzávalók:
-tészta:
1/2 kg liszt
2 dkg élesztő
2 tojássárgája
3 dl tej
5 dkg vaj
5 dkg cukor
csipetnyi só
1 csomag reszelt citromhéj
-hintéshez:
8 dkg dió
3 dkg porcukor
2 dkg vaj

Elkészítés:
1 dl langyos tejjel, 1 kávéskanál cukorral felfuttatjuk az élesztőt.
A tojássárgákat elkavarjuk a cukorral, hozzáöntjük a tejet, amiben a sót feloldottuk.
A liszt közepébe mélyedést készítünk, és abba öntjük a hozzávalókat. Jól kidolgozzuk, majd beleöntjük az olvasztott vajat, és tovább dagasztjuk. Langyos helyen 1 órát kelesztjük. Lisztezett deszkára borítjuk, gyengén átgyúrjuk. Cipót formázunk belőle.Ujjnyi vastagra kinyújtjuk, és kis pogácsaszaggatóval korongokat szaggatunk belőle.
Idáig mindegyik receptben eljutottam, de most kicsit változott a helyzet, mert a korongokat egyenként kentem meg vajjal, hempergettem meg a dióban, és helyeztem a tortaformába (18 cm-s). A második sort a hézagokra tettem. Összesen három sor lett. 
 A tészta, amint várható is volt, nem fogyott el. Egy kis tepsiben darázsfészek készült belőle. Itt még sütés előtt láthatóak. Együtt tettem őket a sütőbe alsó-felső módban még hidegen 200 fokos sütőbe. Majd mérsékeltem 180 fokra.

Az aranygaluska sokkal tovább sült, a végén papírral fedtem le, hogy ne égjen meg a teteje. Csak annyit téptem le belőle, amennyi a fotózáshoz kellett, a többi megy a fagyasztóba a családi találkozóra. A kelt tészták jól bírják a fagyasztást. Kiolvadás után szinte ugyanolyan finomak, mint előtte. Vaníliasodót készítettem hozzá innen, de arányosan kevesebb hozzávalókkal, mégis jócskán maradt, de el fog fogyni. A házi tojás miatt ilyen szép sárga.
Alig találtam SZÉP aranygaluska fényképeket a neten, úgyhogy nem fogok kétségbeesni azon, hogy az enyém se fog szépségversenyt nyerni. Talán elég lett volna két sor is. Majd legközelebb.
Bibliás elmélkedés:
Az eddigi receptek alatt a pünkösd két vonatkozásáról emlékeztem meg: 
 1. Pünkösd a keresztény egyház születésnapja. Isten tervében a keresztyén-keresztény közösség tagjait mély szeretetkapcsolat köti össze Krisztussal és egymással. Ez jól érzékelhető, biblikus kifejezéssel Krisztus jó illatának kell érződnie rajtunk. Ezt fejezik ki a süteményben lévő kis részek, melyek egységet alkotnak, citrom-és vaníliaillatot árasztanak.
2. Pünkösd a Szent Lélek kitöltetésének ünnepe is. 2000 évvel ezelőtt ezen a napon a tanítványok együtt voltak, és várták, hogy beteljesedjen az ígéret. Így is történt. A Szent Lélek tűz* lángjában szállt az apostolokra, és más nyelveken kezdtek beszélni. A jelenség  azt jelképezi, hogy Isten láthatatlanul jelen van a Benne hívők életében. A Szent Lélek tanít, bátorít, vigasztal, vezet, meggyőz az isteni igazságokról. Évszázadokig egyetértés volt ebben, és elvileg ma is ezt vallják a keresztény/keresztyén közösségek. Az utóbbi évtizedekben azonban megjelentek új hangok is. Ezek szerint a hívőknek ugyanolyan csodákat kellene megélniük, mint az első keresztényeknek, akik körében gyakoriak voltak a különböző csodák, gyógyulások. Olyan más nyelveken beszéltek, melyeket nem tanultak azelőtt. Van olyan közösség, akik azt vallják, hogy ez kötelező érvényű, és csak az kapta Isten Szent Lelkét, aki nyelveken szól. Még a mennybe se juthat be más, csak ezek.
Nyilvánvalóan hamis ez az érvelés. A Szentírás világosan fogalmaz: 
"Kegyelemből van üdvösségetek, a hit által, 
és ez nem tőletek van, nem cselekedetekből, 
hogy senki se dicsekedjék." 
Efezusiakhoz írt levél 2.rész 8. vers.
A hit alázatot munkál, és mások felé fordít. Szolgálatra váltott meg minket az Úr Jézus.  A büszkeség, a mások lenézése, az önző életvitel kioltja a Lelket. 
Nem tudom, hogy a kedves olvasók közül hányan mennek majd templomba pünkösdkor. Ez az ünnep már alig tartalmaz valamit a keresztény jellegből, pedig a Szent Lélek nélkül nem tudnánk Krisztust követni. 
Ajánlom szeretettel Kőszeghyné Raczkó Zsuzsannával készített beszélgetést pünkösdről. Gyönyörű tortákkal. 
Áldott ünneplést kívánok!
*Ezért kapcsolódik a piros-sárga szín pünkösdhöz. 
Jó sorozat indult a youtube-on. Szeretettel ajánlom. A mostani részben pünkösdről is szó van.






4 megjegyzés:

  1. Szép ez mindenhogyan, én úgy látom. :-)

    VálaszTörlés
  2. Szép pünkösdötök lehett ilyen finomság mellett 😊!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szép volt, de most a legjobban annak örültem, hogy Noémi hazajött Németországból, és együtt volt majdnem a teljes család.

      Törlés