2015. november 7., szombat

Zöld paradicsom chutney


Sok paradicsom maradt zölden a kertben. Egy tálcán kezdtem el tárolni őket azzal a céllal, hogy majd idővel bepirosodnak. El is kezdték, de sajnos csak részben, mert sok meg is romlott, néhány megaszalódott. Így aztán ki kellett találnom valamit, hogy mentsem a menthetőt. A zöld paradicsom lekvárral nagyon rossz tapasztalatom volt, úgyhogy ez nem jöhetett számításba. Savanyúságnak nem szeretjük. Maradt a chutney. A Dolce Vita bog receptjét vettem alapul, de változtattam is rajta.

Hozzávalók:
1 kg zöld paradicsom tisztítva
10 dkg kristálycukor
10 dkg mazsola
1 nagy lila hagyma
1 nagy alma
50 gr friss gyömbér
1 evőkanál 10%-os ecet
fél dl fehér bor
1 evőkanál köménymag
1 csapott evőkanál mustármag
1 rúd fahéj
bors
5 cm hegyes erős paprika
A paradicsomról levágtam a sérült részeket, és a szár helyét. Így lett pont 1 kg. Nagy lyukú húsdarálón ledaráltam a mazsolával, hagymával, almával gyömbérrel együtt. A magokat kávédarálón megőröltem, majd az összeset a többi hozzávalóval összekevertem. Így nézett ki . A fahéjat egészben tettem bele.


Egy nagy zománcozott lábasban feltettem főni. Gyakran kevergettem. Különösen a vége felé nem szabad ott hagyni, nehogy leégjen. Másfél óra kellett neki, mire besűrűsödött, és üvegekbe rakhattam. Kis tartósítót tettem a tetejére, és száraz dunsztba került, de egyet aztán mégis felbontottunk hamar.







Bibliás elmélkedés:
Márton napja közeledik, ilyenkor a Kr. u. 306-ban Szombathelyen született, majd Tours városának püspökeként szolgált Szent Mártonról szoktak megemlékezni katolikus testvéreink.  A protestánsok ugyan nem imádkoznak szentekhez, csak Krisztuson keresztül az Atyához, de élete, azt gondolom, példa lehet mindnyájunk számára, hiszen kegyes, segítőkész ember volt. Pogány, római családban született, de hamar vonzónak találta a kereszténységet, és megtérése után komoly hittérítő munkát végzett. A legenda szerint egyszer kettévágta a köpenyét, és egy nélkülöző koldusnak adta egyik felét. Márton napon libát szoktak sütni arra emlékezve, hogy Márton szerénységében elbújt, amikor püspökké akarták választani, de a libák gágogása jelezte, hogy hol van. 
Párolt káposzta illik a sült libához, de a maradékot hidegen ezzel a chutney-val is elfogyaszthatjuk. Szent Mártonról bővebben: 
Élettörténetét olvasva nagyon meghatódtam, amikor arról írtak, hogy édesanyját ő keresztelte meg.

3 megjegyzés:

  1. Nagyon finom lehet a zöld paradicsom chutney.
    Legközelebb én is kipróbálom:)

    Áldott vasárnapot!

    VálaszTörlés
  2. Milyen érdekes recept! Én régen savanyúságnak tettem el....
    Köszönöm a Márton napi írást!♥

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Róza, Mamka! Nagyon finom, érdemes időt szánni rá. Kicsit feldobja a majonéz, mustár, ketchup összeállítást.

      Törlés