2017. október 17., kedd

Birsalmasajt egyszerűbben

Újra itt az ősz, és újra itt a birsalmasajt. Ezúttal kétféle színben indult, de még nem látszik a sötétedés. Azért ha a két nagyobb szívet összehasonlítják, akkor talán érzékelhető némi különbség. A barna foltok a kis kockákban meg a virágformában diótól és mazsolától származnak. A szíveket (a legalsó képen látszik) megszórtam egy kis mákkal és szezámmaggal. Csak a móka kedvéért. 
Hozzávalók:
1 kg birsalmapép
80 dkg cukor
citromlé
mazsola
diódarabok
Elkészítés:
2 kg 70 dkg birsalmám volt. A magházát ezúttal nem vágtam ki (ezért egyszerűbb), de a sérüléseket igen. Fél liter vizet öntöttem hozzá,  és egy lábasban állandó keverés mellett puhára főztem. Szűrön lecsepegtettem, és a robotgép paradicsompaszírozó részén áttörtem. 2 kg 30 dkg pépet kaptam. 1 kg birsalmához 80 dkg cukrot számítottam, majd a pépet két részre osztottam. Az elsőhöz adtam még kb fél citrom levét. Olyan sűrűre főztem fél óra alatt, hogy a tányéron elkezdjen szilárdulni a rácseppentett massza. Vízzel öblített formákba öntöttem. A kisebbeket már másnap ki lehetett borítani, de a nagyobbakat csak harmadnap tettem ki rácsokra száradni. Most is ott vannak, bár a számuk most már fogyogat.:)
A második adaghoz nem adtam citromlét, annak majd bordóra, barnára kell változnia idővel.

A rudakat sütőrácson szárítom, de olyan avítt szegény, hogy nem akartam közzé tenni a képét, ezért kerültek papírra. 
Itt jobban lehet látni a színkülönbséget.

Olvastam, hogy az Édenben Éva birsalmát kóstolt, és azt kínálta Ádámnak. Hát ez több okból sem lehet igaz. Egyrészt mert nem tudjuk, hogy milyen gyümölcs volt, másrészt meg azért, mert nagy kiszúrás lett volna. Habár azt is írják, hogy keleten sok birsalmafajta létezik, van olyan, amit meg lehet enni nyersen is.
Sokat gondolkodtam azon, hogy mire használhatták a birsalmát a cukor előtt időkben, és ha van más fajta, mint a miénk, akkor miért nem olyat hoztak el őseink.  A mienk nyersen ehetetlen, főve sem túl finom, ha nincs benne édesítő. Persze mézzel fel lehetett javítani régebben is, amint azt egy római kori szakácskönyvben Apicius mester javasolja. És póréhagymával főzte össze. Brrrrr! Így jobban megértjük, hogy miért omlott össze a Római Birodalom. :)
Kis érdekesség: A Kanári szigeteken és Dél-Amerika egyes helyein a fiatalok érdekes játékra használják a birsalmát. Ha az érett birset sós vízbe teszik, akkor édesre változik az íze. Ezért egyesével beledobálják a gyümölcsöket a tengerbe. A játékosok rohannak érte, és aki először eléri, az kapja az első harapást. Újra bedobja, és addig tart a játék, amíg elfogy a birsalma. (Írtam az angol Wikipédia oldal felhasználásával)

4 megjegyzés:

  1. Milyen sok szép formájú birsalmád lett :-)
    Én már évek óta nem főztem birsalmasajtot, pedig nagyon szeretjük, de valahogy mégis elmaradt. Megnéztem a saját receptemet, nálam is hasonló a cukor mennyisége, csak diót és mazsolát nem szoktam beletenni. Nagyon finom lehet a tiéd is!
    Az enyém ilyen volt, még a blogírásom kezdetén készült :-)
    http://katalin-konyha.blogspot.hu/2010/11/birsalmasajt.html

    VálaszTörlés
  2. Én nyersen is nagyon szeretem a birsalmát, tudom, hogy nem sokan eszik így. Mi káposztába is szoktunk tenni, mikor savanyítjuk, úgy is nagyon finom, főleg ha van benne kis csípős paprika is.

    VálaszTörlés
  3. Közben elkészült az én birsalmasajtom is, csak úgy egyszerűen.

    VálaszTörlés
  4. Leves és püré is finom belőle!

    VálaszTörlés