2023. március 6., hétfő

Petőfi rostélyos

 


Petőfi Sándor édesapja mészárosmester volt. A költő így bizonyára hozzájutott a marhahúshoz, mindenesetre szerette, de nem tudjuk, hogy ezt a fogást megkóstolta-e, de róla nevezték el. Mondhatom, nagyon finom. A közelgő nemzeti ünnepre is éppen alkalmas fogás. 
Hozzávalók a Petőfi rostélyoshoz:

-rostélyos:
2 gerezd fokhagyma
1 szelet rostélyos kb 80 dkg
5 dkg szalonna
fél kg lecsó
2 evőkanál paradicsompüré
1 teáskanál őrölt piros paprika
-krumplifánk:
30 dkg főtt krumpli
10 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
5 dkg finomliszt
1 tojás
só, bors
Elkészítés: 
A rostélyost kettévágjuk, sózzuk, borsozzuk, a zúzott fokhagymával bedörzsöljük. Néhány órára hűtőbe tesszük.  A szalonnát kockára vágjuk, zsírját kiolvasztjuk. A húsról lekaparjuk a fokhagymát, hogy ne égjen meg, és megpirítjuk benne. Ráöntjük a lecsót, és ha kevés paradicsommal készült, mint most az enyém, akkor a paradicsompürét is. Felöntjük annyi vízzel, hogy éppen ellepje, a  fokhagymát visszatesszük, és fedő alatt puhára pároljuk. Én kuktát használtam, és nagyon hamar kész lett. Utána a lecsót kicsit pépesíthetjük. A hússzeleteket megszórjuk piros paprikával, és a krumplifánkokkal tálaljuk. 
Ehhez a krumplit még forrón áttörjük, majd kihűtjük. Összedolgozzuk a hozzávalókkal, kinyújtjuk, és kiszaggatjuk. Bő, forró olajban kisütjük. 
Több receptet is megnéztem, de leginkább innen vettem ötleteket.


Láttam olyan receptet is, ahol puliszkával kínálták. Sári lányoméknál voltunk, ebédre ő is puliszkát kínált köretként halhoz. Kaptunk belőle, úgyhogy ezzel mutatom most a képet. Régebben gyakran készítettem. Ezt a receptet használtam.

Bibliás elmélkedés:
Petőfi Sándor, a lánglelkű költő 200 éve született. 1823. január 1-én. Nagyon furcsa ez most nekem. Olyan modernnek éreztem, amikor a tanulószobán a gyerekekkel a János vitézt tanultuk. Nagyon szerették. Nem véletlen., A fiúknak a katonaélet, a lányoknak a szép, szerelmi történet volt vonzó. S mindkét csoportnak a meseszövés, a sok izgalom, és a rímelő sorok. Sok vita van arról, hogy mit kellene tanítani a gyerekeknek, hogy élvezzék. Vannak olyan vélemények, hogy modernizálni kellene a tananyagot, mert ez a kosztümös, régies szöveg már nem vonzó. Én nem ezt tapasztaltam. Sok népszerű film sem a mában játszódik, gondoljunk csak a Star Wars-ra. George Lucas, a fimsorozat megálmodója így nyilatkozott erről: "Ez a film nem a jövőről szól. A Star Wars egy fantasy, amely sokkal közelebb áll a Grimm fivérekhez, mint a 2001-es Űrodüsszeiához." A János vitéz vagy a Helység kalapácsa is ilyenek. Minden korban és minden korosztályhoz van üzenete, mint a nagy műveknek általában. A helység kalapácsát most újra filmre vitték vadnyugati környezetben. Nagy vihart kavart ez a "szentségtörés", pedig szerintem nagyon jól illett ehhez a környezethez is. Várom a többi feldolgozást más kultúrákban értelmezve. 
A régi korok művészei általában valamilyen fokon vallásosak voltak. Petőfinél is megtaláljuk Isten említését, bár nem igazán a biblikus istenkép szólal meg a verseiben, inkább a "magyarok istene". Ilyen Isten meg nincs. Mégis fontos látnunk, hogy a látható világon túli személy megtartó erőnek bizonyul nála. Ösztönös vallásosság ez, de ne bízzuk el magunkat. Sokszor a templomos emberek egy része se jut túl ezen. Hisz abban, hogy Isten teremtette a világot, hogy lehet Hozzá fordulni a kéréseinkkel, talán meg is köszöni az imameghallgatást, de az életét már nem igazítja Isten Igéjéhez. Pedig 
"A hit hallásból van, a hallás pedig Isten Igéje által."(Római levél 10.17.) 
Persze Jézus szolga is, hiszen megmosta a tanítványok lábát, de Úr akar lenni. Kijelölt egy utat a számunkra, amelyen védelmet biztosít, ha erről letérünk, kitesszük magunkat a Sátán támadásainak. "Legyen meg a te (Isten) akaratod!"-valljuk a Miatyánkban.  Erről nem olvasunk Petőfinél, de ne törjünk pálcát felette. Nem lelkész volt vagy apostol, hanem a magyar nép lelkiismerete, ébresztője, néha kritikusa. Vallására nézve evangélikus, de  egész magyar népünk gazdagodott életművével. 
Mindenképpen fontos és hasznos leporolni a Petőfi kötetet, kikeresni a rég tanult verseket, és hálával emlékezni rá. 
Itt látható egy rövid ismertető az evangélikus Petőfiről.


Frissítés: December elején együtt utaztam egy Petőfi kutatóval Bécsig. Egészen megfeledkeztem róla, hiába, öregszem. Most jutott csak eszembe, és rákerestem, mi található tőle Petőfiről a neten. Ajánlom a következő írást Szilágyi Mártontól: https://www.magyarkurir.hu/hirek/kolteszetebol-kimaradt-megvaltas-mozzanata-de-nem-volt-hitetlen-szilagyi-marton-petofirol


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése