2022. május 14., szombat

Tejfölös eper

 



Bevallom, hogy bloggerkedésem előtt soha sem hallottam a tejfölös eperről. Mindig cukorral vagy cukor nélkül ettük, esetleg tejszínhabbal. Most viszont azt olvastam egy napilapban Hamvas Bélától idézve, hogy ez "az étel lényegének a félreértése". Én nem vagyok ennyire ínyenc, nekem tejszínhabbal is nagyon finom volt, de most tettem egy próbát. Így is finom. Eredeti recept is van arányokkal!
Hozzávalók:
50 dkg eper
12-15 dkg cukor
2 dl tejföl
Elkészítés:
A gyümölcsöt és a cukrot rétegezve kell a tálba tenni, közé vagy a tetejére is önthetjük a tejfölt, ami szépen feloldja a cukrot és az eper levével összegyűlik az alján, amit aztán nem kanállal kell megenni, hanem meginni. A képen fél adagból és még kevesebb cukorral készült, és éppen jó volt uzsonnára. 





Bibliás elmélkedés:
Hamvas Béla szerint tehát: "Sokan a tejszínt részesítik előnyben, de ezek az emberek az étel lényegét félreértik...A tejszín alkalmazása tévedés...a tejszín az eperhez hibás ízlésre vall. A hibás ízlés hibás értékeléshez, ez pedig hibás életrendhez vezet, azért az ilyesmit kerülni kell. A tejfölös eper elfogyasztásának klasszikus ideje, amikor a déli hőség már fölengedett és a levegő enyhülni kezd, vagyis fél négy. A Jóisten, amikor ebéd utáni szundikálásából felébred, az epret ilyenkor eszi uzsonnára."

Hogy mit eszik a Jóisten a mennyben, és eszik-e egyáltalán? Természetesen nem. Az egyik túrótortánál közölt bibliás elmélkedéssel válaszolok:

Az egyik lányunk 10-12 éves lehetett, amikor megkérdezte, hogy vajon a mennyben lehet-e enni, mert ha nem, akkor ő nem szeretne odajutni. Kínos, nehéz helyzet az ilyen. Már nem emlékszem, hogy mit mondtam, mert a Biblia világosan fogalmaz: 
"Isten országa nem evés, nem ivás, hanem igazság, békesség, és Szent Lélek által való öröm."(Római levél 14.17) 
Valószínűleg azt mondtam, amit most is mondanék egy gyereknek": Isten nagyon szeret bennünket. A legjobbat akarja nekünk. Ne félj, semmi nem fog ott hiányozni."
Egy felnőtt valószínűleg nem az ennivalót várja a mennytől, hanem békességet, örömöt, Isten állandó jelenlétét. Pontosan ezt ígéri az övéinek. Szóval túrótorta nem lesz ott, bármilyen gyönyörűséges és finom is, de hiányozni sem fog.
Hozzáteszem: tejfölös eper sem, de nem is fog ott hiányozni.

Túrótorta receptek itt. (katt a kék szövegre)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése